Rejse beretning Caribien 2008-2009

British Virgin Islands, The Bath på Virgin Gorda

Efter en forholdsvis rolig nat sejlads fra St. Martin, ankom vi til Virgin Gorda kl. 10:30. Her ankrede vi op ved Spanish town på Virgin Gorda for at checke ind.
Inden vi sejlede ind for at checke ind måtte vi dog bade lidt, vandet her er bare superklart og 25-26 grader varmt. Efter at have skyllet den værtse sved a kroppen var det tid til at besøge customs and immigration, hvilket var lidt af en prøvelse. Efter at skipper havde udfyldt papirer i ca. en times tid, var det tid til at gå fra skranke til skranke og tilbage igen for at få papirerne clearet i den rigtige rækkefølge og betale for indcheckningen. Vi var lidt spændte på hvad det ville koste at sejle her da vi havde hørt at det skulle være ret dyrt. Guide bøgerne siger at man skal betale for en dyr Cruising permit inden man må sejle rundt her. Det viste sig at vi ikke skulle have en Crusing permit da vi er en privat yacht. Så alt i alt endte vi op med at betale 10.70 US, hvilket er rimeligt.

Vi blev liggende på anker pladsen udfor Spanish town indtil næste morgen hvor vi sejlede ned til ”The Bath”, der er et helt fantastisk sted med en masse stor sten med store sten huler man kan gå ind igennem. The Bath kan ikke beskrive, men skal opleves. Vi har taget en del billeder, se dem i galleriet. Vi blev på The Bath hele dagen, hvor det endelig lykkedes skipper at se en kæmpe rokke (stingray).
Efter en dejlig dag på the Bath sejlede vi til Tortola hvor vi smed ankeret i en lille bugt ved Buck Island lige nord for hovedstaden Road Harbour. Her ligger vi sammen med den norske båd Yr.

Log data St. Martin – BVI:

Trip log: 86.99 nm
GPS log tur ialt: 6789
Motor: 805.6
Vand 25.4

/

Endeløs sandstrand pa Barbuda

I dag sejlede vi fra Jolly harbour til Barbuda, godt 30 nm nord for
Antigua. Vi havde godt nok modvind hele vejen, så vi måtte motor sejle.
Vejrudsigten de næste dage lover norden vind indtil søndag, så vi valgte
at motor sejle fra Antigua i dag. Vi fulgtes med de 2 norske både
Tempest og Pigalop her til Barbuda.

Barbuda er en næsten helt flad Ø med kilometer efter kilometer med de
fineste hvide sandstrande. Vi har ankeret op i Low Bay på vest siden af
Øen og her er stranden ca 20 km lang. Vi var idag inde på stranden og
det er bestemt en af de flotteste strande vi har set her i caribien.
Desværre er vandet uklart på grund af den hårde vind der har blæst de
sidste dage. Vi håber at det klarer op til i morgen, så vi kan få
snorklet lidt. Der skulle være masser af rokker og stingrays her. Vi har
allerede set flere kæmpe store havskilpadder omkring båden.

Vores næste destiantion er st. Barth, der ligger 63 nm nord vest for
Barbuda. Vi forventer at sejle til st. Barth i morgen eller på torsdag.

Log data:

Trip log: 35,66 nm
GPS log tur ialt: 6615
Motor:785,2
Afg: Jolly Harbour 10:30, Ank: Low bay kl 16:15

/

St. Barth for anker med de rige, smukke og kendte

I går sejlede vi 64 nm fra Barbuda til Saint Barth, der er kendt som
Caribiens riverera. Turen fra Barbuda var en rigtig fin sejlads med en
gennesnitsfart på ca 7 knob, i moderate mølger.
Vi sejlede fra Barbuda kl 7:00 og ankom til St. Barth kl. 16:00. Det var
lidt svært at finde en god ankerplads, da der var rigtigt mange både
ankeret op uden for Gustavia, der er hoved byen på St. Barth.
På ankerpladsen lå den ene superyacht efter den anden, nogle af dem
havde endda suppleret deres tender båd med en helikopter. Så er man vist
dækket ind.

St. Barth er fransk så incheckningen forløb ganske smerte frit, de gad
som sædvanligt, for franske øer, hverken at se pas eller udklarering fra
sidste havn. Men de opkrævede så til gengæld 9.81 eur/døgn for at ankre
ude i bugten. Prisen beregnes på baggrund af bådens længde og bredde.
Det er første gang at vi på Barolo har betalt for at ligge for vores
eget anker, meget mod skippers vilje. Men der var ikke andre muligheder.

I dag var vi så inde at checke byen, og her lå den ene mærkevare mode
butik efter den anden, samt urmagere og juvelerer der havde alle de dyre
mærker. Vi kunne hurtigt konstatere at vore penge pung ikke høre til i
kategorien for de rige og kendte (vi nøjes med at være smukke).

Efter at have set på byen og checket ud, sejlede vi til st. Martin der
både er hollandsk og fransk (øen er delt midt over).
Vi sejlede til Simpson bay på den hollandske side hvor vi sejlede ind i
simpson bay lagoon kl 17:30 og forsatte over til den franske side og
ankrede op lige inden det blev mørkt.
Grunden til at vi sjelde til den franske side er at vi har hørt at det
skulle være væsentligt billigere at checke ind på den franske side.
Mere om dette i morgen når vi har checket ind.

Log data Barbuda – St. Barth:
Trip log: 60,81 nm (GPS log 64 nm)
GPS log tur ialt: 6679

Log data: St. Barth – St. martin:
Trip log: 18.44 nm
GPS log tur ialt: 6699
Motor: 790.7 t

/

Barolo på Saint Martin

Så er vi nået til Saint Martin der både er Hollandsk og Fransk, d.v.s. øen er delt midtover mellem Hollandske Antiller og Frankrig.

Vi sejlede fra Saint Barth i går eftermiddags og lagde os for anker i simpson bay, på den Hollandske side af Saint maritin. Her ventede vi i ca. 3 timer på at broen indstil simpson bay Marina åbnede kl. 17:30. På slaget åbnede broen og vi sejelde ind i lagoonen sammen med en hel armada af både. Vi forsatte straks over til den franske side af lagoonen hvor vi kastede anker for natten.

I dag har vi så checket ind ved de franske myndigheder og betalt 5 eur for at checke ind. Havde vi checket ind på den Hollandske side havde det kostet 60 US i entrance fee og
10 us/døgn i lagoonen. Så valget er let, gå altid til den franske side med mindre i har mange penge.
Når først man er cheket ind kan man frit sejle i dinghy mellem de "to lande".

I dag har vi iøvrigt invisteret i en ny 8 HK motor til Dinghyen, de er rimelige i pris her.
Der kommer mere om Saint Martin når vi har set os omkring.

Vores plan er at sejle mod British Virgin først på næste uge.

/

Bus tur til st. John og hele familien på Jet-ski

Efter skolen i dag drog hele familien på tur til St. John der er hovedstaden på Antigua. Vi tog bussen dertil, hvilket var en oplevelse i sig selv. Her er det ikke store busser men små mini-busser der transportere folk rundt. Det siges at man kommer hurtigere frem med bus også er det meget billigt. Vi betalte 3 EC/person til st. John og 3.25 EC for at komme tilbage  til Jolly Harbour. Hvorfor det er dyre at køre tilbage ved vi ikke, men sådan er det.

St. John er en stor by med en masse butikker og ikke mindst en masse dollar turister. Vi tog til byen for at se om vi kunne købe et nyt digital kamera med et tilhørende undervandshus. Vores gamle kamera kunne ikke hold vandet ude som lovet. Så køb ikke et Olympus 770 SW de holder ikke. Vores norske venner på Amor Fati har også et der ikke kunne holde til mosten.

Det lykkedes desværre ikke at finde et nyt kamera.

Efter at have travet byen tynd og fået lidt frokost tog vi bussen tilbage til Jolly harbour.

Tilbage i Jolly harbour tog vi til stranden hvor vi lejede to Jet-ski (vandscooteere). Helle og Heidi kørte på den ene vandscooter og Hans, Heine og Heidi på den anden. Efter en kort intro var det bare at race af sted i den næste halve time. Det var virkeligt sjovt og kan anbefales hvis man bare har lidt ræs i blodet. Jet-skiene var virkelig heftige og havde et enormt moment, der gjorde at man næsten blev smidt af ”dyret” når den fik lidt gas. I dag var der noget swell (lange bølger) på vandet og når Jet-skien fik fuld gas fløj man vildt over bølgerne. Ungerne mente at deres mor var en vild motor bølle.

Se billederne under ”Antigua Jolly harbour”. Vi har desværre ingen billeder mens vi ræser på vandet, da vores ”undervandskamera”, som bekendt ikke kunne holde vandet ude.

/

Barolo på land i Jolly Harbour

Efter et par dage i English harbour sejlde vi d. 2 marts videre til Jolly harbour. Vi sejlede for sejl et stykke af vejen men satte motor på da vi kom ind på lavt vand og skulle være klar til at undvige eventuelle rev. Turen var fantastisk flot og vandet her på Antiqua er rigtigt turkis blåt, som de fleste forbinder med Caribien.

Vi lagde os på anker pladsen udenfor lagunen ved Jolly harbour, da det er forbudt at ankre inde i selve lagunen. Fra ankerpladsen og ind til Jolly harbour er der en forholdsvis lang dinghy tur indtil Jolly harbour.

Jolly harbour marina er lavet i et turist område hvor der er huse overalt omkring lagunen og her er mange turister, men også et rigtig godt supermarked (det bedste siden Gran Canaria).

Næste dag sejlede Barolo i marinaen, for at vi kunne lave aftaler om at få Barolo på land og få den givet nyt bundmaling. Vi fik en tid næste morgen kl 08:00, så det var helt perfekt.

Onsdag d. 4 Marts kl 08:00 blev Barolo løftet på land hvorefter personalet i Marinaen højtryks spulede bunden. Herefter blev den sat over på pladsen og skipper kunne komme i gang med at slibe og male bunden. Ungerne og Helle tog en tur i poolen så skipper kunne få ro til at arbejde.

Om aftenen stod den på middag i en nærliggende restaurant, da skipper ikke orkede at lave mad.

Vi skulle sove i båden men med fast grund under fødderne, for første gang siden vi sejlede hjemme fra d. 17. Juni 2008. Det var en blandet oplevelse da det var virkelig varmt og der var rigtigt mange myg.

Næste dag blev det sidste af bunden malet og det nederste af fribordet poleret. Da det blev vores tur til at komme i vandet, fik Barolo lov til at hænge i kranen i et par timer. Hvilket gav lejlighed til at få Barolo primet under bunden af kølen (da havde floor marine ikke gjort da båden blev leveret).

 

Bunden på Barolo er i øvrigt blevet malet turkis blå, så nu skal man passe på ikke at snorkle ind i kølen, da den falder i et med vandet.

 

Til jer der skal have båden op og malet i Caribien, kan vi kunne anbefale Jolly habour marina. Personalet her er yderst professionelle, de ved hvad de laver og gør det godt. Jolly harbour er en af de få marinaer i det nordlige caribien hvor man selv må arbejde på båden.

 

Nu trænger vi til at slappe af et par dage, så i morgen skal vi nok ud at køre vand scooter (jet ski)

/

English harbour, Antigua

Efter at have ligget for  gult flag natten over, sejlede vi fra Deshais, Guadeloupe kl :07:45 med kurs mod English harbour på Antigua. Vejret var helt perfekt med halvvind på 5-7 ms og ikke særligt store bølger. Vi sejlede med ca. 7 kn. hele vejen og havde en rigtig dejlig sejlads.

Kl. 14:15 ankom vi til English Harbour hvor vi fik plads i Nelson dockyard marina. Det er førstegang i fire uger vi er i marina, så vi trænger til at få vaske lidt.

Lige før vi ankom her til talte vi med de norske både, Tempest og Pigalop på VHF’en. De var netop sejlet fra English harbour til Jolly harbour, lidt længere oppe af kysten.

 

Da vi var fortøjet i Marinaen mødte vi også en af vores svenske ”lege kammerater” Marcus fra Dory. Det var hyggeligt at træffe Marcus igen, og vi hyggede os med rom og cola til kl. var 01.00 hvor det var ved at være senge tid.

 

English harbour er et rigtig idyllisk sted og blev fra 1745 anvendt af den engelske flåde som hoved flådebase for de caribiske øer. Lord Nelson var udstationeret her i 1784. De gamle bygninger fra dengang står her stadig og anvendes den dag i dag.

Mere om English Harbour, når vi har fået set os omkring.

 

Log data:

Trip log: (sad igen fast da vi startede) GPS trip: 43 nm

GPS log tur i alt: 6559 nm

Motor: 768.8

/

For fuldesejl førstegang i fire uger

I morges kl. 8:00 sejlede vi fra Portsmouth på Dominica med kurs mod Deshaies på nord spidsen af Guadeloupe. Vejret/vinden var endelig med os og blæste med kun 5-8 m/s i modsætning til de 12-15 m/s vi har haft de sidste 4. uger . Derfor kunne vi sejle med fulde sejl for førstegang i meget lang tid.

Det var en rigtig dejlig tur med masser af sol og en behagelig sø og vind. Da vi kom i læ af syd Guadeloupe fik vi dog lidt regn, men det regner vist næsten altid her.

Da vi ankom til Deshais kl. 16:00 var der dejlig solskin og næsten ingen vind, hvilket også betød at vi motor sejlede det halvvejen op langs guadeloupes vest kyst.

 

Da vi havde besøg af Inge og Bent havde de en gave med til os fra Ingolf Grau. Gaven var en træ firkant bestående af en masse træ klodser forbundet med elastik, således at de kan samles til en stor firkant. Mens Inge og Bent var her gik der meget tid med at forsøge og samle den og det lykkedes da også et par gange.

På turen i dag øvede Heidi sig i at samle den og til sidst kunne hun samle den med hænderne på ryggen, det tog 17 sek.

 

I morgen går turen mod English Harbour på Antigua.

 

Log data:

Trip log: loggen sad igen fast ( GPS trip: 50 nm)
GPS log tur ialt: 6516
Motor: 767 t
Vand: 27

 

/

Nye billeder

Vi har fået oploadet en hel del nye billeder, helt tilbage fra "Martiniq igen igen". Se galleriet

/

Portsmouth, Dominica for 3. gang

Vi har ligget i Roseau et par dage, hvor vi har set på Carneval, fået købt ind, samt renset og smurt vores skødespil (hvilket var tiltrænkt).

Efter at have ventet på at vores 3 tomme gasflasker skulle blive genfyldt siden i går, lykkedes det endeligt kl 14:15 i dag, hvorefter vi straks sejlede fra Roseau til Portsmouth på nord Dominica.

Her ankom vi kl 17:45 og nåede lige at ankre inden det blev mørkt.

Da det er 3. gang vi er her, er planen at vi straks i morgen tidlig sejler vest om Guadeloupe og ankre for natten på gult flag, hvorefter vi sejler mod English Harbour på Antiqua.

Her forventer vi at ankomme lørdag sidst på dagen.

 

Log data:

 

Trip log: 0 (der var skidt i loggen)

GPS log tur i alt: 6466

Motor: 761,4 t

Vand 27 g

/