Tur til El Teide 16-10-2008

Vi har lejet en bil de næste 2 dage for at tage rundt at se på øen. Vi startede Onsdag morgen kl 09:30 hvor vi kørte fra Santa Cruz i 25 graders varme med kurs mod El Teide, der er Spaniens højeste bjerg (3718 m).

Santa Cruz er en stor by og der er meget vejarbejde, så det er med at følge godt med i kortet når man skal ud af byen første gang. Det lykkedes os at finde ud af Sanat Cruz og op i bjergene.

Vi var blevet anbefalet at tage varmt tøj med når vi skulle på El Teide, hvilket vi hurtigt kunne konstatere på vores tur op i bjergene. Bilens ude termometer faldt hurtigt ned til 15 grader for at kulminere med 8.5 grader midt i en sky et sted på bjerget.

Vi gjorde holdt et par gange på vej op for at nyde udsigten. Der var en fantastisk udsigt over Santa Cruz, men det der gjorde størst indtryk var nok at vi faktisk var over skyerne.

Efterhånden som vi kørte højere op over sky dækket blev temperaturen langsomt højere og da vi ankom til kabelbanen der skulle bringe os nærmere toppen af El Teide var temperaturen oppe på 15 grader.

Kabelbanen der kører op på El Teide starter i en højde på 2356 m og slutter i en højde på 3555 m. Det er forholdsvis dyrt at komme op med kabelbanen 25 Eur/voksen og 12.5 Eur/barn (87 Eur for os).

Det sidste stykke til toppen i 3718 m, skal bestiges til fods og er kun tilladt hvis man på forhånd har fået tilladelse af myndighederne (National Park Offices)  i Santa Cruz. Der sidder vagter på stien som kun giver adgang mod forevisning af tilladelsen. Vi havde desværre ”glemt” vores tilladelse i bilen, men efter lidt overtalelse lykkedes det os alligevel at få adgang til toppen af El Teide.

Turen op til tinden af El Teide foregår på en smal og til tider meget stejl sti. Der kræves en god kondition hvilket man hurtigt mærker. Den tynde luft for hjertet til at banke hurtigt og man finder hurtigt ud af at tempoet skal ned hvis toppen skal nås. Nu forstår vi alle bedre hvorfor det er så svært at bestige Mount Everest. Alle kom til Toppen og vi var de eneste vi så med børn.

Vi sad sammen med 10-12 andre mennesker på den smalle tinde og nød den helt fantastiske udsigt og den krystal klare luft. Heine var lidt bekymret for om der kom en flyver forbi, men vi fik forklaret at flyene flyver langt uden om El Teide.

Efter at have fået noget væske og lidt frugt var det tid til nedturen.

Ungerne har god grund til at være stolte af turen der op, selv Heine klarede turen både op og ned uden at kny. Efter denne tur føler vi os lidt som bjergbestigere.

Heine tabte i øvrigt en tand på turen til El Teide, så nu ligner han lidt en kanin.

Efter El Teide kørte vi til den sydlige del af Øen, hvor vi besøgte turist stederne Las Americas og Los Cristianos, hvor vi også spiste aftens mad.

Overraskende nok var maden på Restaurationerne her, billigere end i Santa Cruz. Det var også noget billigere at leje bil her. Man kunne leje en bil her i 3 dage for mindre end det vi betalte for 2 dage i Santa Cruz. Så konkurrencen om turisterne trykker åbenbart prisen ned.

Vi var tilbage i båden ca. kl. 20.