Den 20-07-2008 vågnede vi i Dieppe ved at båden gyngede voldsomt fra side til side på vores plads inde i havnen. Båden gyngede på grund af dønninger der løb ind i gennem havne indsejlingen. Dønningerne skyldes at vinden var drejet til nord hvilket var perfekt for vores sejlads til Cherbourg, som var stik vest. Men vi måtte vente med at sejle til kl 13:00 da vi så ville have strømmen med os. Vi gjorde båden søklar og gik på land, da man var lige ved at kunne blive søsyg af at opholde sig på båden.
Kl. 13:00 afsejlede vi fra Dieppe med kurs mod Cherbourg. Da vi kom ud af havnen var der ret store bølger og 8 ms vind næsten fra stik vest, hvilket var lige mod vores sejlretning. Vi forsatte til vores første waypoint, det lå otte sømil fra havnen, her skulle vi dreje lidt mere mod syd og håbede på at vi kunne forsætte for sejl alene. Da vi nåede dertil havde vinden fulgt med os og vi måtte forsætte for rebet storsejl og motor (vind var nu øget til 10 ms). Søen var nu rimelig hård og vi havde 100 sm igen, så vi spurgte ungerne om vi skulle vende om og sejle tilbage til Dieppe. Det var et enstemmigt NEJ, så vi valgte at forsætte.
Vi talte med Rea over VHF’en og de fortalte at de netop havde hørt en frisk vejrudsigt der lovede at vinden skulle løje lidt og dreje til nordvest til aften, hvilket jo passede os meget godt.
Det blev aften men vinden var stadig i vest og havde ikke løjet af, men tiltaget en smule. Kl. 23:00 gik Helle og ungerne til køjs og skipper tog Natte vagten. Omkring kl. 03:00 drejede vinden til nord nordvest og øgede til 13-15 ms, hvilket gav nogle ret store bølger som ind imellem skyllede ind over båden, så alt i cockpittet var vådt, selv under sprayhoden. Skipper opholdt sig hovedsageligt under sprayhoden, da det trods alt var her der var mest tørt.
Vind retning gjorde at vi nu havde vinden foran for tværs, men skipper valgte at forsætte for rebet store og motor, da det var svært at sætte en rebet genua alene i den hårde vind (ville ikke vække Helle).
Vi var nu nået til et af det steder hvor strømmen løber kraftigt i den engelske kanal (op mod 5 kn), og vi havde den heldigvis med os så det viste sig at Barolo slog hastigheds rekord i løbet af nattten. På et tidspunkt viste GPS 13.5 kn over grunden og 11 kn. Gennem vandet. Da vi kom ind kunne vi se at GPS’en på et tidspunkt havde logget 15 kn. Så der havde virkelig været riv i den, og vi kunne godt forstå hvorfor søerne indimellem piskede henover båden.
Vi anløb Cherbourg kl. 8:30, vinden var løjet til 8 ms og der løb en støm på 4 kn. på tværs af indsejlingen. Cherbourg har en KÆMPE forhavn som er beskyttet af en enorm mole. Fra indsejlingen af forhavnen og til lystbådhavnen er der 2.1 sm, så det er stort.
Vejret i Cherbourg var perfekt høj solskin og 22 C. Skipper fik 2 timers søvn mens de andre spiste morgenmad, hvorefter vi var på sightseeing i byen.
Cherbourg marina og by er bare perfekt. Marinaen er stor men rolig med gode faciliteter og byen er bare hyggelig, med små hyggelig shopping gader.
Ungerne mener at vi nu er nået til syden idet der er palmer og flotte blomster overalt i byen. I dag er vi vågnet til høj solskin, så nu håber vi på at sommeren for alvor er kommet.
Log data:
Trip: 112.93 nm
Total: 2350.5
Vand: 16.8
Motor: 237.8
GPS tur ialt 922 nm
GPS total: 2364 nm
GPS total: 2364 nm