Cherbourg-Guernsey 23-07-2008





Vi sejlede fra Cherbourg onsdag d. 23. Juli kl. 02:45 for at
ramme medstrømmen i ”Alderney race”, der er en af de kraftigste
tidevandsstrømme i den engelske kanal. Der var totalt vindstille da vi forlod
Cherbourg, så vi sejlede for motor.
Da vi rundede ”Cap de la Hauge”, der er indgangen til ”Alderney
Race” havde vi allerede en st=E6rk medstrøm, der tiltog ned igennem ”Alderney
race” på vejen til Guernsey. Skipper takkede guderne for at det ikke var
her vi var, den anden dag da vi sejlede i op mod 15 ms vind. Vandet omkring os
kogte som en sydenede heksekedel med strømvirvler og br=E6kkende strømsøer, det
til trods for at der var totalt vindstille (på et tidtspunkt loggede vi 13.5 kn
over grunden og 5 kn gennem vandet). Nu forstår vi bedre hvorfor alt besejling
af Alderney race frarådes i hårvind.

Vi ankom til Saint Peters Port i Guernsey kl. 8:30 hvor vi
skulle vente ved en ”vente ponton” indtil tidevandet var steget så
meget at det var muligt at sejle ind i marinaen. Marinaen i Guernsey er
forsynet med en mur som holder på vandet i havnen når det er lavvandet. Da vi
ankom kunne vi se vandet fosse ind over muren (ret skr=E6mmende). Vandstanden
over muren kan afl=E6ses på en skala ved siden af indsejlingen.
Man kan sejle over muren 2 timer før og efter højvande, så der er heftig trafik
til og fra marinaen i denne periode. Trafikken dirigeres effektivt af Gurensey
Harbour Control, der fiser rundt i små joller og hj=E6lper folk på plads.

Vi var på plads i havnen kl. 09:15, med Rea på siden. Vejret
var bare super dejligt og St. Peters port er en rigtig hyggelig by med masser
af mennesker. Vi har shoppet, spist Fish’n Chips og bare rå hygget. Da vi
efter en tur i byen kom tilbage til havnen, var det blevet lavvandet og både vi
og Rea stod på bunden. Rea stikker bare 40 cm dybere en os, så den så n=E6rmest ud til at
sv=E6ve på vandet. (Ups Harbour Control havde vist ikke placeret os på det
rigtige sted)

Se billeder i Galleri.

 

Log data:

Trip 37.41 nm

Total 2387.9 nm

Vand: 15.6
C

Motor 243.8 t

GPS log tur i alt 969 nm

 

UA-12793885-2