Barolo ligger på St. Martin og venter på ny reservedel til ankerspil

Efter et par dage i Jolly Harbour Marina på Antigua, var det tid for Barolo og besætning at komme videre. Mandag d. 13-03-2017 kl. 09:15 sejlede vi fra Jolly Harbour med kurs mod Nevis der ligger godt 42 nm vest for Antigua. Vi havde en god sejlads med vinden ret bagfra, så vi sejlede med storsejl og spilet genua. På turen fangede vi iøvrigt også vores første Baracuda.

St. Kits og Nevis

Ca. kl 17:00 ankom vi til Charlestown på Nevis hvor vi lagde os på en moringbøje for natten. Nevis er den ene af to øer, som er den samme lille stat, nemlig “St. Kitts og Nevis”. Der er kun ganske kort afstand mellem de to øer. På Nevis er alt ankring forbudt og man skal benytte sig af de udlagte Moringsbøjer, mens man på St. Kitts kan ankre hvor man har lyst.

Efter at have overnattet på en bøje udfor Nevis besluttede vi os for at sejle videre til St. Kitts for at klare alt det formelle med told og immigration. Nevis så ikke umiddelbart ud til at have en helt masse at byde på.

Vi ankom til Basseterre kl 10:30 hvor vi kastede anker ud for havnen. Her var ret uroligt, men vi skulle kun ligge her for at klare alt papir arbejdet. Skipper og Tore tog dinghyen ind og efter 1 1/2 times tid var vi klar til at sejle syd på igen, for at finde en rolig bugt for natten.

Da vi hiver ankeret op, sætter ankerkæden sig fast lige der hvor kæden skal falde ned i ankerbrønden. Det giver et ordentlig smæld fra spillet og alt er blokkeret.  Skipper løber hurtigt op i stævnen og forsøger at hjælpe med at få kæden fri, men det næste kraftige vindpust klarer problemet og rykker kæden fri af blokeringen. Men desværre er der sket noget inde i ankerspillet, så det ikke længere kan køre rundt. Derfor mås kipper igen på dæk og trække kæde og anker op med håndkraft, det er virkelig en drøj omgang, så vi skal have fixet det hurtigst muligt.

Efter at have fået ankeret op sejler vi ned til Whitehouse bay, hvor vi for sat ankeret med håndkraft. Denne bugt er godt beskyttet og vi ligger roligt, selv om det blæser ret godt.

Skipper for spillet skilt ad og det viser sig desværre at der er knækket en gear aksel, så vi får ikke løst problemet før vi kommer til St. Martin.

Vi beslutter os for at blive et par dage i bugten, hvor tiden bliver fordrevet med snorkling, paddle board og løbeture på land.

St. Martin

Torsdag d. 16-03-2017 kl 07:05 letter vi anker fra St. Kitts og sætter kursen mod Marigot bay på St. Martin. Vi sejler tidligt, da det er en tur på omkring 62 nm. Ca. kl. 17:00 dropper vi ankeret i Marigot bay, på den franske del af St Martin. Vi ligger os på den franske del af St. Martin da det her er meget billigt at checke ind (2 EUR ved  Marine Waterworld), og der er super indkøbs muligheder.
Når først man er checket ind kan man med bus eller dinghy, færdes frit mellem den franske og hollandske del af øen. Fredag morgen får skipper tjekket ind og de lykkedes også at få bestilt en ny aksel til ankerspillet, som ankommer mandag eller tirsdag.

I går (Lørdag) tog vi bussen herfra Marigot til hovedstaden Phillipsburg, der ligger på den hollandske side. Det koster 2 EUR at køre med bussen og man kan blive samlet op hvor man nu står, når den kommer forbi og man siger bare til buschaufføren når man vil af, så standser han bussen. Det er jo ret nemt og bekvemt. Phillipsburg er fyldt med toldfri butikker, hvor man kan købe alt fra sko og cigarer til dyre urer og diamant smykker. Der ligger 4 krydstogt skibe til i Phillipsburg hverdag, så butikkerne får nye forsyninger af kunder hverdag.Vi syntes nu der er mere hyggeligt her i Marigot, hvor man ikke jagtes af emsige sælger. Her kan vi gå i fred og ro og vi kan få friskbagt Baguet hver morgen 🙂

I dag søndag har vi været på indkøb og på tur til Fort St. Louis, der ligger lige ovenfor bugten hvor vi ligger for anker.

Vi ligger i øvrigt nabo til en anden dansk båd, nemlig katamaranen Mandalay fra Aarhus, hvor Peter Wraa er skipper ombord. Så vi får os en hyggesnak ind i mellem.

Herfra går turen til de Bristiske Jomfru øer (BVI), så snart at ankerspillet er funktionsdygtigt igen.

UA-12793885-2