Amsterdam til Cherbourg, med uventet besøg i rum sø.

Efter 55 timers sejlads og 315 nm fra Amsterdam, er vi nu i Cherbourg som ligger et pænt stykke inde i den engelske kanal. Da vi lå i Amsterdam kunne vi se at vejret i den engelske kanal skulle blive ret godt med nordlig vind det første døgn og let vestlig vind det efterfølgende døgn. Derfor besluttede vi os at sejle fra Amsterdam og til Ijmuiden og gå i nordsøen derfra og sætte kurs mod Cherbourg.

Vores oprindelige plan var ellers at forsætte af de hollandske kanaler ned til Vlissingen, hvilket vi minimum skulle bruge 3 dage på fra Amsterdam. Men ved at gå i nordsøen fra Amsterdam kunne vi få betydelig mere fremdrift i vores rejse mod sydvest, og så enda i et ret behageligt vejr, i stedet for den sædvanlige hårde sydvesten vind. Vi passerede da også Vlissingen i går omkring midnat.

Vi sejlede fra Amsterdam kl 09:15 af Nordzee Kanal til Ijmuiden, hvor der er 5 sluser mod nordsøen. Den sydligste sluse anvendes af lystbåde. Da der var udsigt til en del motorsejlads i det andet døgn på søen gik vi ind i Ijmuiden og fik fyldt tanken med Diesel, Vi sejlede fra Ijmuiden kl 12:20 og kunne kort efter sætte sejl, med en let nordlig vind agten for tværs.


Turen ned langs den hollandske kyst og gennem Doverstrædet er nok noget at det mest befærdede farvand vi kommer til at sejle i. Nattens sejlads var dog også ret koncentreret med 100 vis af skibe, vindmølle parker og borerigge, som vi skulle holde os klar af. Vi havde dog på forhånd lagt en rute, som jeg håbede på ville bringe os uden om de værste forhindringer. Vi blev da også kun en enkelt gang, kaldt op af et container skib, da vi gik lidt for spidst igennem en trafik separeringszone og ville komme i vejen for dem. Vi kunne sejle for sejl indtil næste morgen hvor vinden døde helt, men vu var heldige at komme gennem Doverstrædet med en kraftig medstrøm og strålende sigtbarhed hvor man kunne se Calais og de hvide klipper ved Dover.

Udsigt til de hvide klipper ved Dover

Udsigt til de hvide klipper ved Dover

P1020287

Udsigt til Calais

I løbet af eftermiddagen kom vinden igen med 5-7 ms fra vest hvilket betød at vi nu havde modvind, og vi startede motoren og motorsejlede stort set resten af vejen til Cherbourg. Den følgende nat var i modsætning til forrige nat, ret rolige med kun få skibe (15-20 stykker) som vi skulle forholde os til.

Her i formiddag (søndag) kl 10 blev vi kaldt op på VHF’en af det franske toldvæsen, som ville vide hvor vi kom fra og hvor vi var på vej hen. Vi talte lidt med dem og blev bedt om at holde kurs og fart samt at stå standby på VHF radioen. Kort efter kom en stor toldkrydser mod os med høj fart og vi blev igen kaldt op og det sagde at de ville komme ombord og undersøge skibet.

P1020295

Da toldkrydseren var henne ved os, satte de hurtigt en RIB i vandet med 4 mand ombord, hvorefter de sejlede op på siden af os og 3 mand hoppede ombord og RIB’en lagde sig i vores kølvand.

Vi bød dem selvfølgelig velkommen ombord og præsenterede os. De forklarede at de ville se vores papirer hvorefter de ville undersøge skibet og vi blev spurgt om vi havde våben eller andet der skulle fortoldes ombord, det kunne vi svare nej til.

Vi gik stille og roligt vores papirer igennem og vi fortalte dem om vores planer for den videre sejlads. Derefter kiggede de skabe, skuffer og alt andet igennem på båden, men de kunne godt fornemme at der ikke var noget at komme efter så undersøgelsen var en smule overfladisk. Hvor vi heldigvis ikke behøvede at åbne alle vores kasser med mad og reservedele 🙂

P1020297 P1020299

Derefter underskrev jeg en erklæring om at de havde været på besøg og undersøgt skibet på den specifikke position. De sagde at jeg kunne vise kopien af denne, hvis vi blev mødt af en anden toldkrydser og derved formodentlig slippe for en ny inspektion.

Det er første gang at vi har prøvet at blive bordet at toldmyndigheder til søs og vi sejlede jo stadig mens det stod på, så det var jo ikke sådan vi spildte tiden :-).

Se film med tolderne da de sejler på facebook.

Når man sejler i tidevands områder er det sådan at strømmen skifter retning ca hver 6. time og man forsøger at time sin sejlads, så man får mest muligt medstrøm. Problemet er bare at når man sejler lange distancer, som vi lige har gjort, så beror det lidt på held da man jo ikke kender vind og fart undervejs. Desværre var det sådan at vi rammer området ved Cherbourg netop hvor strømmen vender. Vi ligger kun 15 sm fra Cherbourg da vi får en meget kraftig modtrøm på 5,5 kn, da den var værst. Det betyder at vi har 6-7 ms vind i mod og 5,5 kn strøm i mod, hvilket betyder at vi til tider er nede på under 1 kn fart over grunden (med 2000 omdr på motoren). Sådan ligger vi i en 3 timer indtil strømmen aftager og vi igen begynder at bevæge os mod Cherbourg.

Her ankommer vi kl. 16.00 hvor vi ser frem til en rolig nats søvn.

UA-12793885-2