Rejse beretning Caribien 2008-2009

Vi er stadig i Cascais med motor problemer

Det har nu vist sig at det er svinghjulsdækslet, der forbinder motor og gear med hinanden, der er defekt. Dækslet er simpelt hen lavet forkert, hvilket betyder at gear og motor ikke centreret korrekt overfor hinanden. Derved optager vibrationsdæmperen denne unøjagtighed, hvilket med tiden ødelægger vibrationsdæmperen.
Du venter vi på en nyt skjold som forhåbentlig bliver monteret i morgen tirsdag d. 16. Juni.
 
Vi er ved at være trætte af Cascais og desuden er det meget dyrt at ligge i havnen her (40 eur/dag)
Vi har været ved stranden de sidste dage, men alle vil nu gerne til at videre.
 
Ungernes norske lege kammerater er snart på Lanzerote, og vi håber på at følge efter hurtigst muligt.
/

Tur til Lisboa

Vi ligger stadig i Cascais og venter på at få motoren lavet, så mandag d. 8 september havde vi bestemt os for at tage en tur til Lisboa. Vi ville ind og se europas største Oceanario.
Inden vi kunne tage af sted måtte vi først hejse Frode op i masten på Mango, så han kunne få udskiftet hans tynde coax kabel med et nyt og tykkere RG213 kabel.
 
Kl. 12:00 var vi klar til at tage til Lisbao sammen med Finn og Reidun fra Hilde. Vi tog toget fra Cascais til Lisboa (Cais do Sodre) 3.60 Eur for en retur billet. Fra Cais do Sodre tog vi metroen til Oriente hvor Oceonariet ligger.
Metroen stationen i Oriente ligger midt i et enormt shopping center (Vasco da Gama), som vi måtte gå igennem for at komme ud til havne promenaden hvor oceanariet ligger.
Pigerne var helt store i hovedet over dette enorme shopping center, men vi var ikke i Lisboa for at shoppe, så vi måtte videre.
Oceanariet i Lisboa er opbygget som Oceanariet i Hirtshals, bare meget større. Man går rundt i en rute omkring den enorme oceanarie tank. Ruten er i to plan hvor man på ”overflade” niveauet passerer gennem et område med arktisk klima hvor der er pingviner, derfra ind i et område med bævere og derefter til et subtropisk område. I det nederste niveau kan man se ind i oceanarie tanken og op til overfladen hvor pingviner og bæverne svømmer.
Det er virkelig imponerende og naturtro i oceanariet, og et besøg her kan varmt anbefales.
 
Efter oceanariet var det tid til en lille opfrisker i en cafe udenfor, derefter begav vi os hjem over. Pigerne var dog ikke helt tilfredse med at de ikke fik lov at shoppe på vej igennem shopping centeret. Vi var tilbage i Casacis kl. 19:30.
 
I dag onsdag d. 10-9-2008, er der endelig kommet mekanikere til motoren, så nu er der udsigt til at vi snart kan komme videre fra Cascais. Ikke fordi Cascais er en dårlig marina, der er super dejligt her og faciliteterne er tip top. Men vi nu har lagt her i en uge og Cascais marina er heller ikke billig, lige knapt 40 eur/døgn.
/

Peniche til Cascais, endnu en dag med motorsejlads.

For 3. dag i træk måtte vi igen motor sejle. Denne gang var der dog mellem 5-7 ms vind men desværre imod. Der var også lovet regn, men det fik heldigvis først efter at vi var ankommet til Casacis. Den sidste time havde vi en rigtig god sejlads på kryds indtil Cascais, vi kapsejlede lidt med Mango og Hilde.
 
Og sikke et syn der mødte os da vi rundede molen indtil Cascais kl. 16:30, på superyacht pontonen lå det danske kongeskib fortøjet, med et kæmpe dannebrog svajende fra hækken. Vi sejlede hen forbi det og i spøj forslog skipper at vi skulle lægge til langskibs på dannebrog, men det mente resten af besætningen på Barolo var en dårlig ide. Det viste sig at vi var to danske slibe i havnen, nemlig kongeskibet dannebrog også Barolo.
 
Vi lagde til ved receptions pontonen og fik checket ind i Cascais. Portugisere er generelt utroligt venlige, men der lidt meget parpir arbejde når der skal checkes ind.
Da vi kom ned til båden efter at have checket ind kunne skipper igen høre en mærkelig lyd på motoren, og denne gang kun Finn fra den norske båd Hilde også høre det.
Besætningerne fra Hilde og Mango blev budt på Gin og Tonic på Barolo, hvor efter skipperne lyttede lidt til ulydene fra Barolos motor.
Der er en Volvo forhandler på havnen Cascais og det lykkeds at lave en aftale om at kigge på motoren den efterfølgende dag (i dag).
 
I dag åbnede jeg så indtil motoren og kunne se at der lå metal spåner mellem motoren og gearet. De så jo ikke godt ud. Men volvo forhandleren havde hørt om det før og kendte til fejlen. Nu har de skruet motoren af fundamentet, og rykket den 20 centimeter ind i båden. Den defekte kobling er afmonteret og vi får en ny monteret på mandag eller tirsdag.
 
Cascais er en kæmpe marina med utroligt fine faciliteter, men den er også lidt dyr, lige knap 40 eur om dagen. Cascais by er virkelig hyggeligt og vi nyder det alle her.
Ungerne har hygget sig med Lina og Elma på lege pladsen og snakket ørerne af vagterne ved kongeskibet, men alle har vist hygget sig gevaligt.
 
Log data:
Trip log: 57.03 nm
Tur i alt (gps): 1920 nm
Motor: 359.9 t
Vand: 18.4 C
 
Total log: 3405 nm
GPS total: 3362 nm
/

Figuera da Foz til Peniche (02-09-2008)

Vi drog fra Figuera da Foz tirsdag d. 2. septemper kl. 07:25.
Solen var på vej op og der var en svag vind fra vest, men vinden var
desværre så svag at vi var nødt til at bruge jern genuaen.


Vi fulgtes med Mango og Hilde, Rea blev i Figuera da Foz, da det måtte
vente på en pakke. Undervejs døede vinden helt og atlanten var igen
næsten blik stille, borset fra de lange dønninger.


Undervejs så vi igen delfiner, men det var kun ved vores båd i kort tid.
De svømmede over til Hilde hvor Finn fandt det rigtige “delfin sprog”
frem, hvilket betød at flokken boltrede sig rundt om Hilde i mindst 20
min.
Besætningen på Mango badede midt i den dybe grav foran Nazare (600 m),
mens vi på Barolo valgt at skure båden i det salte atlanterhavs vand.
Dækket bliver helt ren efter sådan en tur, så er det bare at spule
salten af når man kommer i havn.


Ungerne havde ikke rigtigt noget skole idag, de sov længe og så film
mens vi sejlede.


Kl. 16:30 anløb vi Peniche, som er en stor fiskeri havn med en meget
lille marina, uden læ for fiskerbådenes hæk bølger. Det betyder at man
ind i mellem hopper en del op og ned af broen, så der skal fenders godt
af. Der er en hastighedsbegrænsning i havnen på 3 kn, men den accepteres
ikke af de lokale fiskere, der sejler ind og ud af havnen på fuld gas.


Efter vores vurdering er Peniche en havn man bør undgå, kommer man fra
nord så gå ind i Nazarre, og derfra til Cascais. Som nævnt før er det
ikke tilrådeligt at sejle om natten udfra Portugals kyst, da der er
fiske bøjer overalt. Hvilket betyder at der sejles en del i slalom.
Skal man sejle om natten, så brug ikke motoren.


Peniche by består mest af Restauranter og der er ikke meget at se.
Efter en urolig nat i havnen er vi nu på vej til Cascais. Der er ca. 3-5
ms vind fra syd, så jern genuaen er igang igen.
Når vi kommer til Casacais vil vi overveje at sælge mast og sejl og
købe en dingy mere til at have ekstra diesel dunke i 🙂


Nej spøg til side, nu skal vi ikke klage over for lidt vind, vi var jo
træt af den hårde vind på vej ned igennem nord europa.


Mere nyt følger i Cascais.


Log data:
Trip 57.5 nm
Tur ialt GPS: 1920 nm
Motor: 359.9 t


Total 3405 nm
Total GPS: 3362 nm

/

Blik stille Atlanterhav hele vejen til Figuera da Foz

Vi sejlede fra Povoa de Varzim søndag morgen kl. 08:20 i næsten totalt
vindstille, så vi motorsejlede.
Turen fra Povoa de Varizm til Figuera da Foz er på 76 nm og da der ikke
er lovet meget vind, var vi forberedt på at motorsejle hele vejen.


Selv om vi motor sejlede hele vejen var det en dejlig tur hvor vi
oplevede et blikstille atlanterhav med swell på under 1 m og højt
solskin helevejen.
Det var ikke mindst mødet 2 delfin flokke der gjorde turen helt
fantastisk. Grundet det gode vejr kunne vi få taget nogle virkelig gode
billeder af delfinerene der morer sig gevaldigt rundt om båden og foran
stævnen.


Den første delfin flok spottede vi et godt stykke foran båden, på
vej væk fra os. Vi bekyndte straks at fløjte og pifte hvilket fik
flokken til at skifte kurs mod vores båd. Da de kom til båden begyndte
de at springe rundt om båden og foran stævnen og vi fik nogle virkelige
gode billeder af dem. De blev ved båden i ca. 10 min. inden de bestemte
sig for at svømme videre til Mango og Hilde som sejlede et stykke bag
os.


Vi ankom til Figuera da Foz kl. 19:50 hvor vi fik overstået
formaliteterne med de Portugisiske myndigheder, hvorefter vi tankede
diesel.


Billeder kommer i galleriet så snart vi har bredbånd.


Log data:
Trip log: 77.6 nm
Tur ialt GPS: 1863 nm
Motor: 350.5
Max vind 4.6 ms


Total log: 3348 nm
Total log GPS 3305 nm

/

Sightseeing tur til Porto

I mandags var vi på sightseeing tur til Porto. Vi tog metroen kl 9:20 fra Povoa de Varzim til Porto. Turen tog 50 min til trods for at der kun er 30 km til Porto, men metroen stopper også 29 gange inden vi skulle af. Vejret var som sædvanligt godt, 25 grader og opefter, så der var dejligt køligt i metro toget (aircon).
 
Da vi ankom til Porto gik vi ned mod floden gennem alle shopping gaderne, hvor vi også besøgte et marked undervejs. Porto er en charmerende by hvor gaderne skråner stejlt ned mod floden.
Husene er en blanding af moderne butikker og ældgamle huse, hvor de gamle klassiske huse og smalle stejle gader giver en speciel stemning. Vi gik en tur langs floden Douro på Porto siden, hvorefter vi gik over broen til Vila Nova de Gaia, som er stedet hvor alle Portvins fabrikanterne holder til.
I gamle dagen blev vinen transporteret fra vin dalen, der ligger ca. 100 km inde i landet, til Porto via floden Douro. Langs flodbredden ligger der både som der dengang blev brugt til transport af vinen. I dag er bådene nærmets reklame søjler for Portvins fabrikanterne.
 
Vi besøgte først en lille portvins fabrikant Vasconcellos, hvor vi blev vist rundt og fik forklaret hvordan portvinen blev fremstillet og ikke mindst lagret. Efter rundvisningen smagte vi på forskellige vine og det endte da også med at vi købte en god flaske portvin. Det koster 3 Eur for en rundvisning og vinsmagning, men hvis man køber en flaske vin er det gratis.
 
Efter rundvisning ved Vasconcellos var vi sultne, så vi satte os ved en restaurant lige ved flodbredden, hvor vi fik en rigtig god lokal middag. Vi nød alle den gode mad og det dejlige vejr.
 
Efter at vi havde spist os godt mætte, var det tid til at se og smage mere Portvin. Vi havde fået at vide at vi skulle gå efter at besøge Grahams, som er en stor producent der efter sigende laver bedre vin end Sandeman og de andre kendte producenter. På gaden blev vi samlet op af Grahams egen bus, der kørte os om til Grahams vin produktion/lager, der ligger placeret et stykke op af skråningen på Gaia siden. Vi går fra bussen ind i en imponerende modtagelses lokale, hvor man kan sidde og smage på vinen og evt. købe nogle flasker med hjem. Der er rundvisning på mange sprog, og vi vælger selvfølgelig gruppen med engelsk sprog. Efter nogle minutter bliver vi vist rundt i Grahams vin lager og får forklaret hvor og hvordan de dyrker vinen og hvordan portvinen fremstilles. Vi for også en detaljeret forklaring på de forskellig portvins typer, hvordan de skal serveres og til hvilken anledning. Efter rundvisning får vi serveret nogle glas portvin af forskellig type, med mulighed for at smage andre typer hvis man har lyst. Alt dette er fuldstændigt gratis og der er ingen pressen på for at man skal købe noget. Vi kan varmt anbefale et besøg ved Grahams. Det endte da også med at vi købte 3 forskellige flasker med hjem.
Efter besøget kørte bussen os igen ned i byen. Det var nu tid til at bevæge os hjem over, så vi gik mod metroen. Kl. 19:00 var vi tilbage i Povoa de Varzim.
 
I tirsdags var vi til Linas 10 års fødselsdag på Mango.
De sidste dage har gået med at lave lektier, bade, bage brød, fiske, små reparationer mv. Henriette har fanget to rimelig store fisk her i havnen.
Vi er stadig i Povoa de Varzim, men vil snart gerne til at videre. De sidste dage har der været total vindstille og højsolskin. Der er ikke udsigt til mere vind de næste 4-5 dage, så det ender nok med at vi sejler for motor til Figueira da Foz, der ligger ca 75 nm ned af kysten.
 
Se billeder fra porto her 
/

Povoa de Varzim

De 3 dage vi har været i Viana do Castelo har en kæmpe fest. Der var byfest i byen og der var musik og fest overalt også i marinaen. Vi var til et kæmpe optog hvor byens kvinder bar alle familiens guld smykker. Nogle havde flere kilo guld på sig og var ledsaget af livvagter. Før og efter optoget med det guld bærende kvinder var der trommespillede orkestre, der spillede på kæmpe trommer der kunne høres og føles flere 100 m væk.

Så efter 3 dage med musik til kl 3 om natten var vi enige om at det var tid til at drage videre. 
Viana do Catelo er en rigtig hyggelig by som vi varmt kan anbefale. Marina personalet er meget venligt og engelsk talende, meget gode faciliteter i marinaen, og en hyggelig by.

Desuden kostede det for vores 11.93 m, kun 57 eur for 3 nætter.

 

Vi har hørt at Povoa de Varzim skulle være en dejlig by, så der har vi besluttet os til at sejle hen.

Vores australske venner på Rea var sejlet der til i går og havde sendt en SMS hvor der stod: ”Good marina, sitting in yacht club with free drinks and free wifi”. Det lød jo indbydende.

 

Vi sejlede fra Viana do Castelo kl. 12:15 med høj sol, frisk vind fra nord og swell fra nordvest på 1-2 m. Så vi havde både vind og bølger med os. Vi satte sejl på vej ud fra havnen og da vi komme til enden af havnens breakwater, sejlede vi 9.5 kn for sejl alene.

Vi var blevet rådet til at sejle 4-5 m fra kysten pga. det mange fiske fælder og ”fishfarms”.

Jo længere vi kom fra land jo mere løjede vinden, men vi sejlede dog mellem 6.5 og 8 kn. det meste af vejen. Kl 16:15 var vi trygt fortøjet i havnen, vinden nu var øget til 10-12 ms. Ca. en ½ time efter os anløb vores norske venner fra Mango og Hilde havnen.

 

Da vi checkede ind på havnen kontoret kunne vi konstatere at også Pova do Castelo er en overorndlig venlig marina med engelsk talende personale. Vi fik udleveret kort og byen og fik forklaret hvor vi kunne gøre indkøb mv. Vi fik også udleveret kort over porto og fik at vide hvordan vi kan tage metroen til Porto. Desuden fik vi udleveret 5 drinks billetter så vi kunne gå op i yacht klubben og få en gratis drink.

Efter at de norske både var checket ind fulges vi ad til yachtklubben, hvor vi sad og nød det gratis drinks. Derefter tog vi op for at udforske byen.

 

Log data:

Trip log: 19.63 (virkede ikke de første 4-5 nm)

GPS log tur i alt: 1787 nm

Motor: 338.4 t

Vand 16.4 (vandet er blevet koldere)

 

/

Bayona

Vi ankom til Bayona søndag d. 17 aug. 2008 efter at have overnattet for
svaj ved Isla Cies og tilbragt dagen med at være til 7 års
fødselsdag og bade på stranden ved Isla Cies.


kl. 11:00 roede vi i dingyen over til Mango, hvor vi var invitere til
Elmas 7 års fødseldag. Her fik vi hjemmebagt kage og fejrede Elma på
behørigvis med fødslesdagssang på både norsk og dansk.
Derefter badede vi på stranden resten af dagen, indtil vi sidst på dagen
sejlede ind til Bayona.


Inden vi sejlede fra Isla Cies havde vi dog lidt dramatik, da vi inde
fra stranden kunne se at Mango drev for ankeret i den friske vind. Mango
havde kurs direkte mod Barolo, så vi havde travlt med at komme ud til
bådene. Vi nåede netop at komme ud til bådene netop som Mango var så tæt
på Barolo at deres hæk rørte Barolos stævn.


Da vi efter ca. 1 times motor sejlads ankom vi til Bayona, hvor vi blev
modtaget af Daniel og Andrea fra Rea.
Vi fik lavet noget aftensmad og tog på tur i Bayonas aftenliv.


De næste dage blev tilbragt med at se på byen, som er en historisk by
helt tilbage til 1600 tallet. Ud over skinkerne er byen kendt for at det
var her Columbus kom i land efer hans opdagelses togt til amerika.


En af dagene bestod ungernes skole i historisk/kulturel sightseing, hvor
vi så fæstningen og den gamle bydel i Bayona. Det mente Henriette dog
var lidt for kedeligt, men historie er ikke altid lige spændende.


Vi nyder det varme klima og vejret har været med os her. Vi har aldrig
under 20 grader.



Log data:
Trip log: 7.17 nm
GPS log tur ialt: 1730 nm
Vand 18 grader

/

Bayona – Viano do Castelo

Efter 4 døgn i Bayona, var det på tide at komme videre syd på. Det er
onsdag d. 20 aug. Vejeret er super godt, solen skinner og vind fra nord
5-8 ms.
Inden vi sejler fra Bayona, når vi lige at få bestilt 4 stk. long range
wifi systemer, så vi har mulighed for at få super god wifi forbindelse
rundt om i havnenen (og forhåbentlig også gratis wifi). De bliver
leveret fra UK til marinaen i Lexios i løbet af 4 dage. Så derefter er
Rea,Mango,Hilde og Barolo vel udsrustet når det drejer sig om Wifi.


Vi sejler fra Bayona kl 12:25 med kurs mod Viano do Castelo. Til en
forandring er Vinden, strømmen og swell med os. Vi sejler ud fra Bayona
for motor men derefter går det for fulde sejle mod Viano do Castelo.
Vi sejler mellem 5.5 og 7.5 kn hele vejen og anløber indsejlingen
til Viano do Castelo ca kl. 18:00 i en eftermiddags brise på 13 ms.


Da vi sejler op af floden mod Viano do Castelo marina, står og sidder
der flere tusind mennesker på begge sider af floden og kigger på os.
Sikken velkomst komite, ungerne vinker til dem og føler sig lidt som
kongelig. De eneste både der er på vandet er en hollandsk båd og os som
er på vej ind til marianen, men vi har lidt på fornemmelsen at det
ikke er os vi venter på. Da vi anløber marinaen kl. 18:15 står Daniel og
Andrea og tager imod os. De har næsten som sædvanligt sørget for en
plads til os.
Netop som vi har fortøjet går det op for os hvad alle menneskerne venter
på. Der skal være en form for båd parade og da vi kigger over kajen
bliver vi glade for at vi nåede ind i marinaen inden paraden startede,
for der er nu hundere af både på vandet, pyha der var vi igen heldige.


Efter en velkomst drink på Rea kalder Mango og Hilde op for at høre om
der er ledige pladser i marinaen. Vi for dem guidet ind i marinaen, hvor
det får de 2 sidste ledige pladser.


Efter aftensmaden tager vi en tur op i byen mens ungerne leger med Elma
og Lina i marinaen. Vi aftslutter aftenen med en godnat drink sammen med
besætningerne fra Rea og Mango.


Der er fest her i Viano do Castelo de næste 4 dage, så der er sikkert
nok at se på her.


Billeder kommer senere.


Log data:
Trip log: 31.27 nm
GPS log tur ialt: 1764 nm
Vand. 17.2 (vandet er køligt her)
Motor: 337.4 t


Total log: 3250.8
GPS total 3206

/

Portosin – Isla Cies (16-08-2008)

Vi sejlede fra Portosin kl. 13:05 i overskyet og i 8 ms luft fra syd
(den retning vi skulle). Vi havde kurs mod Isla Cies hvor vi ville ligge
for svaj, alternativt gå ind til Bayona der ligger 5-6 nm syd for Isla
Cies. Vi fulgtes med de to norske både, Mango og Hilde.
Skipper havde talt med en af de lokale sejlere, der kun fortælle at når
vi kom fri af bugten ville vi få vesten vind, men der ville også komme
mindre vind, da vinden accelerede ind i bugten.
Efter 3 timer for motor kunne vi stoppe motoren og kun sejle for sejl,
men efter en god time døede vinden så vi igen måtte starte jern genuaen.
Vi ankrede op ilæ af Isla Cies kl. 20:00, hvorefter vi der straks blev
sat kylling og flødekartofler i ovnene.
Derefter blev der badet bag båden, men Helle kom hurtigt op af vandet
efter hun var blevet bidt i bagdelen af en svømmende krappe.


Isla Cies er en natur park, der består af 2 små øer som er forbundet med
en sand strand. Vi ligger for svaj lige udfor stranden. Isla Cies er
nærmest en spansk paradis Ø, men vi mangler bare lidt bedre vejr. Her er
delvist overskyet men stadig 22-24 grader.


Vi modtog fødseldags invitation fra Mango, til Elmas 7 års fødelsdag,
som skal fejres i idag (17-08-2009 kl. 11:00), så vi er ved at gøre os
klar til at sejle på besøg på Mango.


Log data:
Trip log: 44.57 nm
GPSlog tur ialt: 1723
Motor 334 t


Total log: 3212
GPS total: 3165

/