Rejse beretning Caribien 2008-2009

Dieppe – Cherbourg

Den 20-07-2008 vågnede vi i Dieppe ved at båden gyngede voldsomt fra side til side på vores plads inde i havnen. Båden gyngede på grund af dønninger der løb ind i gennem havne indsejlingen. Dønningerne skyldes at vinden var drejet til nord hvilket var perfekt for vores sejlads til Cherbourg, som var stik vest. Men vi måtte vente med at sejle til kl 13:00 da vi så ville have strømmen med os. Vi gjorde båden søklar og gik på land, da man var lige ved at kunne blive søsyg af at opholde sig på båden.
Kl. 13:00 afsejlede vi fra Dieppe med kurs mod Cherbourg. Da vi kom ud af havnen var der ret store bølger og 8 ms vind næsten fra stik vest, hvilket var lige mod vores sejlretning. Vi forsatte til vores første waypoint, det lå otte sømil fra havnen, her skulle vi dreje lidt mere mod syd og håbede på at vi kunne forsætte for sejl alene. Da vi nåede dertil havde vinden fulgt med os og vi måtte forsætte for rebet storsejl og motor (vind var nu øget til 10 ms). Søen var nu rimelig hård og vi havde 100 sm igen, så vi spurgte ungerne om vi skulle vende om og sejle tilbage til Dieppe. Det var et enstemmigt NEJ, så vi valgte at forsætte.
Vi talte med Rea over VHF’en og de fortalte at de netop havde hørt en frisk vejrudsigt der lovede at vinden skulle løje lidt og dreje til nordvest til aften, hvilket jo passede os meget godt.
Det blev aften men vinden var stadig i vest og havde ikke løjet af, men tiltaget en smule. Kl. 23:00 gik Helle og ungerne til køjs og skipper tog Natte vagten. Omkring kl. 03:00 drejede vinden til nord nordvest og øgede til 13-15 ms, hvilket gav nogle ret store bølger som ind imellem skyllede ind over båden, så alt i cockpittet var vådt, selv under sprayhoden. Skipper opholdt sig hovedsageligt under sprayhoden, da det trods alt var her der var mest tørt.
Vind retning gjorde at vi nu havde vinden foran for tværs, men skipper valgte at forsætte for rebet store og motor, da det var svært at sætte en rebet genua alene i den hårde vind (ville ikke vække Helle).
Vi var nu nået til et af det steder hvor strømmen løber kraftigt i den engelske kanal (op mod 5 kn), og vi havde den heldigvis med os så det viste sig at Barolo slog hastigheds rekord i løbet af nattten. På et tidspunkt viste GPS 13.5 kn over grunden og 11 kn. Gennem vandet. Da vi kom ind kunne vi se at GPS’en på et tidspunkt havde logget 15 kn. Så der havde virkelig været riv i den, og vi kunne godt forstå hvorfor søerne indimellem piskede henover båden.
Vi anløb Cherbourg kl. 8:30, vinden var løjet til 8 ms og der løb en støm på 4 kn. på tværs af indsejlingen. Cherbourg har en KÆMPE forhavn som er beskyttet af en enorm mole. Fra indsejlingen af forhavnen og til lystbådhavnen er der 2.1 sm, så det er stort.
Vejret i Cherbourg var perfekt høj solskin og 22 C. Skipper fik 2 timers søvn mens de andre spiste morgenmad, hvorefter vi var på sightseeing i byen.
 
Cherbourg marina og by er bare perfekt. Marinaen er stor men rolig med gode faciliteter og byen er bare hyggelig, med små hyggelig shopping gader.
Ungerne mener at vi nu er nået til syden idet der er palmer og flotte blomster overalt i byen. I dag er vi vågnet til høj solskin, så nu håber vi på at sommeren for alvor er kommet.
 
Log data:
Trip: 112.93 nm
Total: 2350.5
Vand: 16.8
Motor: 237.8
GPS tur ialt 922 nm
GPS total: 2364 nm
/

Boulogne Sur Mer – Dieppe

Vi var blevet trætte af at ligge i Boulogne Sur Mer pga af at havnen er meget urolig og beskidt, grundet de mange fiskere der konstant sejler ud og ind af havnen. Derfor sejlede Barolo fra Boulogne kl. 04:30 d. 18-7-08 med kurs mod Dieppe. Vinden så fra havnen ud til at være i NV hvilket ikke var så dåligt til Dieppe, men da vi kom ud af havne anlægget viste dig sig at vinden var i SSV alså i mod vores sejlretning. Vi besluttede at forsætte for motor og storsejl mod Dieppe til trods for at søen var noget grov, fra nattens blæsvejr. Det blæste nu kun 5-7 ms hvilket er Ok, selv om den var imod.
Det ændrede sig dog hurtigt til 8-10 ms og søen blev også noget grov. Vi var glade for at ungerne sov længe på køjen. Det blev en træls og våd tur.

Midtvejs lagde vores vindmølle stativ sig pludselig ned. En af boltene på skrå stiverne var faldet ud. Helle holdt stativet mens Hans fik monteret en ny bolt, hvilket var lidt af et kunsstykke i den urolige sø (2-2.5 m bølger).

En time før vi anløb Dieppe fik vi noget i skruen eller roret, der gjorde det besværligt at styre båden, men vi anløb Dieppe kl. 13:30 hvor Andrea og Daniel tog imod os. De var sejlet fra Boulogne kl. 04:00.

Efter en tiltrængt Øl måtte Hans en tur i vandet og kigge på hvad der var galt. Det viste sig at der sad en stump snor og noget tang i skruen som nemt lod sig fjerne. Skruen kunne ikke folde sig helt ud og ind.

 

Efter at have fået frokost gik vi en tur i Dieppe, en dejlig by men den slår rekorden i havne penge 38 eur/døgn. Dette uden at marinaen kan prale af specielt gode faciliteter. Det har vi set meget bedre i Tyskland og Holland til 16-18 Eur.

 

Logdata:

 

Trip: 57.29 nm

Total: 2237.7 nm

Vand: 16.4 (skipper siger det er sk… koldt)

GPS tur i alt 808 nm

 

/

Dunkerque – Boulogne Sur Mer

Barolo har nu indtaget Boulogne Sur Mer. Kl. 04:00 sejlede vi fra Dunkerque med kurs mod Boulogne Sur Mer. Vinden var imod og der var ikke meget af den, så vi startede med at sejle for motor. Strømmen var til gengæld med os, det var derfor vi sejlede kl. 04:00.

Calais blev passeret kl. 6.45 og vi stoppede motoren kl. 07:30 og forsatte for sejl. Vi sejlede over 9 kn over grunden da vi rundede Cap Gris Nez. Vi havde medstrøm hele vejen til Boulogne Sur Mer, så vi ankom allerede kl. 10:05,  dvs. 6 timer for 45 nm (7.5 kn i snit med 5 sm vind), hvilket må siges at være ret godt.

Havnen i Boulogne Sur Mer er ret beskidt, men der er en dejlig strand, som vi besøgte ved middagstid. Tidevandet her er virkelig noget der kan mærkes (5-6 m) . Se billeder her.

Logdata:

Trip log: 37.38 nm
Total: 2180.4 nm
Motor: 209.2 t
GPS tur ialt: 754 nm
Vand 16.8 C

/

Barolo er nu endelig naet til Frankrig.

Barolo er nu endelig nået til Frankrig.
Vi sejlede fra Oostende kl. 11:00, det var på det tidspunkt vi kunne
komme ud af slusen til Mercator Marina (vi var ude af havnen kl 11:30).


Vejret var perfekt, 5 m/s vind fra NV og højt solskin. Vi sejlede for
sejl hele vejen, men havde dog motoren startet i en kort periode hvor
vinden kun var 2-3 m/s.
Hele vejen fulgtes vi med “Rea”, dvs. vi sejlde faktisk fra dem. Vi var
selv noget overraskede over at vores Bavaria 39 kunne sejle fra en
Delphia 40, men det kunne vi.
Heine prøvede at fange makrel undervejs, men intet bed på krogen.


Kl. 16:30 anløb vi Dunkerque i højt sol skin. Kommentaren fra Henriette
var at der kan du selv se far der er godt vejr i Frankrig.
Vi nød solen og en “sundowner” med Andrea og Daniel efter at vi var
kommet godt i havn.


Vi regner med at sejle mod Boulogne Sur Mer i morgen tidlig kl. 04:00
(med tidevandet)


Log data:
Trip log: 32.72 nm
Total log: 2143.1 nm
Motor: 205.2 t
Vand: 18.8
GPS tur ialt 709 nm
GPS ialt: 2151

/

Vlissingen(Holland) – Ostende (Belgien)

Mandag morgen kl. 8:00 startede vi med at tanke 170 l. diesel i Vlissingen og kl. 9:03 sejlede vi gennem slussen ved Vlissingen. Vores destination var Dunkerque i Frankrig ca. 54 nm fra Vlissingen. Vi sejlede ud mens tidevandet var på vej ind, så vi startede ud med vind og strøm i mod os. Der var imidlertid kun 5 s/m vind så vi kørte for motor og storsejl. Turen til Dunkerque regnede vi med ville tage 9-10 time. Ved 11 tiden friskede vinden til 10 m/s imod os og strømmen var ved at vende så fik den med os. Ret hurtigt rejse søen sig med bølger på ca 2 m ret imod, så vi fik virklig banket nogle pæle.

Efter nogen tid beslutted vi os til at vi ikke ville kæmpe mod søen hele vejen til Dunkerque og vi besluttede derfor at sejle ind til Oostende i Belgien. Kl. 16:35 ankommer vi til Oostende i ret urolig sø. Vi sejler ind i den inderste marina (RYCO), da den yderste ser ud til at være fyldt op. Da vi kommer til marinaen må vi konstatere at den er placeret midt i en meget støjende industri havn.
Vi overnatter her og da de lover vind på 10 m/s imod os imorgen har vi besluttet at blive i Oostende, men vi flytter til en anden marina.

Sejl aldring ind til RYCO hvis du skal besøge Oostende, den er støjende og urolig og så koster det tilmed 26 eur at ligge her. (man burde få penge for det)

Log data:

Trip: 42.01 nm
Total: 2108.6 nm
Vand: 19.7 C
Motor: 201.7
GPS tur ialt 680 nm. 

Bemærk GPS log (680-647) 33 nm mens vores log viser 42.01
(9 nm i modstrøm)

/

Willemstad-Wolphaartdijk (11-07-08)

Vi sejler fra Willemstad kl. 10:20 for at sejle over tilsluserne, hvor vi kommer til at vente noget tid på at komme gennem slusserne. Men vente tiden er ret underholdende da der er en del trafik til og fra sluserne. Da den sluse vi skal igennem begyder at blive tømt for flod både bliver vi noget overraskede. Der blev ved med at sejle flodpramme ud sf slussen, 6 stk ialt hvor de 4 af dem var 110 m lange og 10.5 m bredde. Vi var noget overraskede at sluserne var så store. Da slusen var tømt sejle 3 pramme ind på 110 m og en kul pram på mere end 200 m ind i slussen, hvorefter vi fik besked på at følge efter. Skipper var lidt spændt på hvodan vi skulle pakkes efter dem, men der var masser af plads til os 7 lystbåde.

Derefter gik det igen mod Wolphaartsdijk, hvor vi skulle passere endnu 2 sluser inden vi var fremme. Vi ankom kl . 19:00 hvor vi indtog en vel tiltrængt gå ihavn øl med Andrea og Daniel fra Rea. Derefter var der dejling kylling til aftensmad.

Næste dag lå vi over, vi sov til kl 9:30. Dagen gik med at lave en rulle og hejs til gummibåden så den kan rulle over badestigen når vi hviver den op over hækken.

Log data:

Trip 31.5
Total: 2051.6
Vand 18.8 C
Motor 190.1 t
GPS log tur ialt: 632

/

Wolphaartsdijk-Vlissingen

Vi sejler fra Wolphaartsdijk kl. 8:00. Vejret er fint næsten ingen vind og solen titter frem mellem skyerne. Vi ankommer til slussen  i Veere kl. 9:30 og må vente noget tid på slussen åbner. Derefter sejler vi videre af kanaler mod Vlissingen hvor der er en del ventetid ved de forskellige broer. Men det er jo søndag og bropasserne skal jo også holde lidt weekend.

Kl. 12:15 ankommer vi til  V.V.W Schelde marian i Vlissingen, hvor vi noget overraskende finder en plads med det samme, hvorefter vi spiser frokost.
Vi tager på sightseeing i byen, hvor vi ender ved stranden ud mod nordsøen/den engelske kanal. Det er lige noget for ungerne, som straks for våde bukser af at hoppe over bølgerene. Vi går af strand promenaden mod havnen og ved slusen får vi alletiders opvisning af en sæl, der leger med en stor ål som den har fanget. Meget bedre end søløve show.

Kl. 18:30 tager vi til dinner på Rea hvor vi sidder og hygger os til ca. kl 23.

Log data:

Trip: 15.08 nm
Total: 2066.6
Vand: 19.3 C
Motor 194 t
GPS tur ialt 647 nm
GPS ialt 2089

/

Amsterdam – Braassemermeer – Jachhaven Strijensas BV 8-9 Juli 2008

Efter 4 dage i Amsterdam lykkedes det at komme ud af Sixhaven marina. Vi
ville have sejlet fra Amsterdam d. 7 Juli men havnen var så proppet at
det var umuligt at komme ud af havnen. Det var dårligt vejr, det regnede
og blæste 13-15 ms, så ingen ville forlade havnen, som var stoppet helt
ud til indsejlingen.
Erik Hyldager fra Octopus, bød på hjemme fanget tun som vi tilbredte i
vores båd og vi hyggede os alle med et "pumpe" Erik for oplysninger om
Karibien. Det blev igen sent inden vi gik til ro. Det var en rigtig
hyggelig aften. Kurt fra Carba havde også budt på Rødvin, men det nåede
vi desværre ikke. Carba sejlede næste morgen uden vi nåede at sige
farvel (hav en god tur hjem Carba).
Den 8 Juli om morgenen var det stadig dårligt vejr (regn men knap så
meget vind). Vi ville ud idag, så vi forklarde dem der spærrede for os
at vi sejlede kl. 9:30 så de var nødt til at flytte sig.
Vi kom ud af havnen kl. 9:50 og satte sammen med "Rea" kurs ud af
Amsterdam af "dag" ruten, der går vi Haarlem og Gauda.
Der var flere jernbane broer der skulle times ret præcist ellers
risikerede vi at skulle vente flere timer.
Det er en virklelig flot tur, hvor man både ser by og land. Vi forlod
"Rea" i Haarlem da de ville kigge lidt på byen, men vi vil godt lidt
videre syd på så vi fortsatte.

Aftensmaden blev indtaget mens vi ventede 2 timer på at komme igennem en
Jernbanebro.
Vi stoppede for at overnatte i Braassermermeer kl. 19:45.

Log data 8-7-2008:
Trip log: 30.91 nm
Total log: 1970.7 nm
Motor: 173.9 t
Vand: 18.0 C
GPS log tur ialt: 556

Den 9-7-2008 sejlede vi fra Brassermermeer kl. 7:50 da vi skulle nå en
jerbanebro nær Gauda kl. 10:13 ellers måtte vi vente til kl 13.13 hvor
den åbnede næstegang.
Vi røg ret hurtigt ind i en konvoj af både som skulle i samme retning og
det gik forholdsvis smertefrit med at passere de mange broer. Men vi
ankom alligevel 10 min forsent til jernbanebroen og måtte derfor ligge
at vente på at broen igen skulle åbne kl. 13:13. Det gjorde ikke så
meget for vejret var skønt. Ungerne legede i gummibåden og ved frokost
tid roede vi over kanalen til en Mcdonald og hentede burgere.
Kl.13:30 fortsatte vi syd på. Da vi nærnede os Rotterdam, hen på
eftermiddagen, begyndte det at regne og det gjorde det stadigt da vi kl.
19:10 lagde til i Jachthaven Strijensas Bv. der ligger i Hollands Diep,
nordøst for Willemstad.
Helle lavede hakkebøffer mens Hans vaskede båden i regnvejret.
Efter aftensmaden tog vi alle et langt og dejligt varmt bad.

Log data 9-7-2008:
Trip log: 43.62 nm
Total log: 2014.3 nm
Motor: 182.6 t
Vand: 18.8 C
GPS log tur ialt: 595 nm
GPS log ialt: 2037

 

Se billeder her

/

Willemstad ved Hollands Diep

I dag vågnede vi i Strijensas Marina til regnvejr, det havde regnet siden i går kl. 16:00. Vi besluttede derfor at sove længe dvs. at vi først fik morgenmad kl.10:00.

Derefter beluttede vi at sejle til Willemstad, der lå 6 sømil længere fremme. Her var vi ca. kl 12:45, hvor vi ligger i Jachthaven de Batteriij. En dejlig Marina og en idylisk by der ligger placeret midt i et fæstningsværk. Det har regnet hele dagen, så den har stået på indkøb, hygge og små reparationer i båden.
I eftermiddags mødte vi igen vores australske venner fra "Rea", som ligger helt inde i voldgraven rundt om byen.

Se billeder fra Willemstad her.

/

Sejlet rute er nu opdateret

Vores sejlede rute er nu opdateret i Google Earth.

Se den her

/