post

Sol og sommer i La Coruna

Efter at have ligget i Brest nogle dage, så det ud til at vejrudsigten tillod at vi kunne sætte kurs over Biscayen og mod La Coruna eller A Coruña, som det hedder på spansk.

Torsdag d. 4-8-2016 kl. 09:10 stævnede vi ud fra Brest med Kurs mod La Coruna i nord spanien. Det 2 andre danske både, North Star (HR 49) og Magrethe (43” stålbåd) afgik også fra Brest kort efter os.
Vi forventede at bruge mellem 2 og 3 døgn på sejladsen over Biscayen på ca. 350 nm.
Der var lovet vestlig vind på det første stykke ud fra Brest, derefter skulle vi igennem et højtryk i Biscayen, for så at få op til 15 ms vind agten for tværs det sidste stykke ind mod La Coruna – og for engangsskyld holdt vejrudsigten som lovet.

Det første stykke (30 nm) ud fra Brest, sejlede vi for motor, indtil vi var fri af grundene og kunne falde af for vinden og sætte kurs direkte mod La Coruna. Det rullede noget og hele besætningen var plaget lidt af rumlen i maven, men vi så tilgengæld en masse delfiner på det første stykke udfra Brest

Delfin der springer foran North Star

I løbet af natten løjede vinden og hele fredagen var der helt vindstille og strålende solskin og en smule swell. Vi havde løbende kontakt med North Star der lå 7-8 nm foran os.

I løbet af dagen, så vi også et par hvaler og vi kunne nu også mærke at vand temperaturen var steget en del. Midt i Biscayen målte vi 22 grader varmt vand.

Højtryk midt i Biscayen

Fredag nat kl 24 kom vi ud af højtrykket og fik vind nok til at vi kunne sejle. Dejligt at få stoppet motoren. I løbet af natten øgede vinden langstomt og omkring kl 8 om morgenen havde vi 15 ms vind agten for tværs og vi fik nogle ordentlige rideture ned af bølgerne. Søen var nu blevet noget uroligt og det var ikke så nemt at bevæge sig for meget rundt i båden, men La Coruna kom hurtigt nærmere da Barolo nærmest skøjtede afsted med maksimal fart.

Fyrtårnet ved La Coruna

Kl. 14.15 anløb vi Marina Real midt i La Coruna centrum, hvor vi blev modtaget af besætningen fra North Star, der var ankommet til La Coruna allerede kl. 09:30, hvilket betød at de lige var sluppet fra den hårde vind længere oppe af kysten.

Vi fik hurtigt skyllet saltet af Barolo hvorefter vi alle fik et tiltrængt bad, efter 2.5 døgn i søen.

Kl. 17:00 modtog vi alle Margrethe, som også var glade for at få lidt ro i båden efter en lidt urolig tur. Magrethes besætning bød på Champagne, for at fejre at vi nu var ovre Biscayen.

Margrethe og Barolo ved siden af hinanden i Marina Real

Livet i spanien er dejligt, maden er billig og temperaturene kan vi ikke tillade os at klage over. Hvor er det dejligt at vågne om morgenen og blive mødt af varmere luft udefra end nede i båden, når lugen bliver åbnet.

Vejret i La Coruna er bogstaveligt talt STRÅLENDE, her skinner solen og vi har badet og hygget og blevet lidt solskoldet, men vi nyder nu en tiltrængt sommer, som vi ikke har fået for meget af ned gennem den engelske kanal.

Søndag brugte vi på afslapning d.v.s badning og her fik Helle også mulighed for at lege lidt med vores paddle board.

Helle på Paddle board

La Coruna er en meget smuk by, her er noget for både den historie interesserede og for dem der bare vil shoppe.

DSCN0044 IMAG2549 IMAG2548

Som nævnt er maden billig og de første par dage stod den på tapas i de hyggelige restauranter og i går lavede vi frisk tun med kæmpe rejer.

IMAG2556

Rigtige sømænd skal have god mad.