Rejse beretning Caribien 2008-2009

Fantastisk velkomst på Løgstør havn.

Fantastisk hjemkomst til Løgstør

Fantastisk hjemkomst til Løgstør

Barolo ligger nu igen fortøjet i vesterhavnen i Løgstør, efter godt et års rejse.
Lørdag d. 4-7-2009 kl. 15:30 anløb vi havnen i Løgstør og sikke en velkomst der ventede os.

Velkomsten startede egentlig allerede udfor Fur hvor vi mødte familien Bloksgård i deres båd Esja. Der var helt vindstille så vi lagde os på siden af Esja og inviterede på Øl i Barolo, det varede ikke længe inden vi alle badede i det spejlblanke vand. Men da vi jo skulle være i Løgstør kl. 15:30 måtte vi videre.

Den næste velkomst delegation mødte vi ved indsejlingen til Løgstør rende, her ventede familien Bengtson i deres speedbåd med en ”banan” spændt efter båden. På ”bananen” sad Nanna, Mathilde og Mathias og vinkede med Dannebrogs flag mens de flere gange susede forbi Barolo, mens der også blev viftet med et stort dannebrog fra speedbåden. Det var en rigtig dejlig velkomst der gav sug i maven på os alle, men også fik os til at tænke på hvad der ventede på havnen. TUSIND TAK.

Det sidste stykke vej ind mod havnen i Løgstør steg spændingen yderligere, da vi kunne se at der var mødt rigtigt mange mennesker op på havnen. Der var muslinge festival i Løgstør, så de mange mennesker var jo nok til et arrangement i forbindelse med festivalen. Efterhånden som vi kom nærmere havnen fandt vi ud af at de mange mennesker var mødt op for at tage i mod os.
Det var et fantastisk syn, der stod mennesker hele vejen rundt om vesterhavnen og mange både havde sat signal flagene. Der var med meget store klumper i halsen, da vi sejlede igennem indsejlingen til havnen ledsaget af hornmusik og en masse velkomst råb.
Det var svært at koncentrere sig om at lægge båden på ind på pladsen, men vi havde jo prøvet det før, så det lykkedes alligevel.
Efter at båden var fortøjet sprang vi alle i land for at hilse på. Vi nåede ikke at hilse på alle, men vi vil gerne sige TUSIND TAK til alle jer der mødte op på kajen det var en helt fantastisk velkomst, der for evigt vil stå printet i hukommelsen. En helt fantastisk afslutning på vores eventyr.

Log data: Vi har sejlet 11466 nm (21235 km) siden vi sejlede fra Løgstør d. 17-Juni 2008

/

Oddesund havn, dejligt at vare pa Dansk grund igen

Tordag eftermiddag d. 02-07-2009 kl:17:00 ankom vi til Oddesund havn,
hvor Hans's familie Ole og Lotte stod og tog imod med vildt viftende
dannebrogsflag. Sikke en velkomst.
Turen fra Dover havde tages os præcist 3. døgn til Oddesund broen. Der
var tåge i startetn af turen og i slutningen af turen. Det var lidt
ærgeligt at vi pga. tågen ikke kunne se land da vi sejlede ind mod den
danske kyst, men nogle få hundrede meter før indsejlinngen til Thyborøn
lettede tågen og det danske land dukkede op foran. Sikke et dejligt syn.
I løbet af nogle få minutter sejlede vi ind i et helt fantastisk dansk
sommer vejr, shorts og bikinier blev hurtigt fundet frem på Barolo.
Om aftenen hyggede vi os ved Ole og Lotte hvor Lotte sereverede en
overdådig middag, hvor der var mad nok til et fuldbemandet flådefartøj.


Næste morgen sejlede vi til Glyngøre, hvor Barolo ligger fortøjet nu.
Vi glæder os meget til at sejle til Løgstør idag, det skal blive dejligt
at se familie og venner igen. Ungernes mobil telefoner har da heller
ikke haft meget hvile det sidste døgn.


Logdata til Oddesund havn:


Position:
56:34.988N, 008:32.926E (Oddesund havn)


Triplog 460.68 nm
GPS log tur ialt: 11431 nm
Motor: 1271.7 t
Vand: 21


GPS log fra Dover til Odddesund: 448 nm

/

Stadig fladt vand og nasten ingen vind

Så har vi passeret det andet døgn på nordsøen. Vi har stadig næsten
fladt vand og omkring 3-5 m/s vind 30-40 grader på bagbord halse.
Vi motorsejler stadig for at holde lidt fart i båden.


Sidst på aftenen igår skiftede himlen fra diset og overskyet, til en
skyfri himmel, som vi stadig nyder godt af. Pigerne soler sig i
cockpitet, Heine spiller playstation og far sidder ved PC'en og skriver.


I formiddags kunne vi noget forundret høre Lyngby radio klart og
tydeligt, for sjov skyld prøvede vi at kalde dem op og de svarede
tilbage. De kunne melde at de hørte os klart og tydelig, jeg spurgte til
om de havde en relæstation i nordsøen, da vi lå mindst 131 sømil fra
nærmeste danske kyst og formentlig noget længere væk fra deres nærmeste
sender. Lyngby radio sagde at de ingen relæ station har i nordsøen og
grunden til at vi kunne række så langt var højtrykket som vi lå i.
Så ny rekord på VHF'en er nu mindst 131 nm, ret godt klaret af vores
nye VHF radio. Vi kan også stadig høre Dover costguard over 270 nm væk.


I dag har Heidi og Henriette lavet lyse striber i håret. Der er nok
ikke ret mange der har prøvet at få lavet lyse striber i håret, midt i
nordsøen. De syntes dog at det var koldt at få skyllet håret, da vi ikke
har varmt vand i båden. Varmtvands beholderen er nemlig endnu en gang
sprunget læk i en svejsning og vi har måttet koble den fra.
I eftermiddag har Heidi bagt kanel kage, som er Henriettes favorit.


I løbet af det sidste døgn er vand temperaturen steget næsten 4 grader,
fra 13 til 16.8 grader. Vi håber det forsætter det næste døgn 🙂


Log data 01-07-2009 kl. 15:30 (14:30 utc):


Position:
55:00.53N, 005:27.04E
COG 41 grader, SOG 6.2 kn


Trip log: 291.8 nm
GPS log tur ialt: 11272 nm
Rest thyborøn: 139 nm
Vand: 16.8 grader


/

Nordsoen Taage og fladt vand – 30-06-2009

Vi sejlede fra Dover i går kl. 15:30 i meget tæt tåge. Vores oprindelige
plan var at kryde Doverstrædet over til frankrig og sejle langs den
franske/hollandske kyst indtil vi kunne sejle ret mod Thyborøn.
Men pga. tågen ændrede vi planer og sejler i stedet op på den engelske
side. Der er rigtigt meget trafik og mange boreplatforme, men vores AIS
har hjulpet helt fantastisk med at guide os i mellem trafikken. AIS
ville vi nødigt have undværet, da sigtbarheden det meste af natten har
været under 100 m. Lidt ærgeligt at have en ny og ikke monteret radar til
at ligge i forkahytten, denne kunne vi også godt have brugt nu.


Tågen er efterhånden lettet en del, men det er stadig meget diset
Vandet er fladt og vinden er næsten ikke eksisterende og iøvrigt imod.


Vi har nu kurs næsten direkte på Thyborøn, hvor vi forventer at ankomme
Torsdag aften. Vi tager lige en slapper i limfjorden fredag, inden vi
sejler til Løgstør lørdag eftermiddag.


Log data:


Position 15:30 (14:30 UTC):
53:16.271N, 003:05.986E


COG 32, SOG 5 kn (modstrøm)


Trip log: 145 nm
GPS log tur ialt: 11138 nm
Sidste 24 t (GPS log): 149 nm
Rest Thyborøn: 272 nm
Motor: 1227 t
Vind: 1.2 m/s NØ
Vand: 13 grader (15-16 grader lavere end i Carribien)

/

Barolo er på vej til Danmark

Vi har droppet vores tur til London og har besluttet os for at sejle hjem til Danmark. Vi sejler med tidevandet mod nordøst idag kl 15:30 med kurs mod Thyborøn.
Vi starter med at krydse den engelske kanal for at sejle op langs den hollandske kyst og sætter kurs mod Thyborøn når trafik seperationszonen ved Amsterdam er passeret.

Der er ikke meget vind og den smule der er går os måske imod, men vi vil ikke vente på vesten vinden der skal komme på mandag.

Vi forventer at ankomme til Løgstør lørdag d. 04-7-2009 ca kl. 15:30

Positionsrapporter sendes som sædvanligt  engang i døgnet.

/

Portsmouth 24-06-2009

Den 24-06-2009 sejlede vi til Port Solent i Portsmouth for at købe noget bådsudstyr i Englands største bådudstyrsbutik Marine SupeStore, der ligger i Marina Port Solent.

Vi sejlede fra Cowes kl. 11:00 og ankom til vente pontonen ved Port Solent kl. 13:10. Port Solent er placeret bagved en sluse, som vi først skulle igennem.

Vi var lidt nervøse for hvornår vi kunne komme ud af marinaen igen, men de viste sig at der er døgn bemanding på slusen.

Port Solent Marina er nok en af det mest luksuriøse marinaer vi nogensinde har besøgt. Deres baderum er i hvert fald. Her er der 25 superflotte og rene badeværelser med toilet, bad og håndvask og der er vældig god plads. I fælles arealet er der et stort område med hårtørrer og store spejle hvor pigerne kan smukkesere sig. Pigerne på Barolo var ellevilde og der blev nok brugt en del varm vand i badet.

Vi fik handlet stort i Marine Superstore, der er en helt enorm udstyrs butik. Priserne her ligger langt under priserne i Danmark.

 

 

Log data:

 

Trip log: 12.73 nm

GPS trip log tur i alt: 10878 nm

Motor 1187.4 t

/

Brighton 25-05-2009

Vi ankom til Brighton d. 25-06-2009 kl. 15:15 ca en time efter Mango. Vi sejlede fra Port Solent i Portsmouth kl. 08:00 og ankom til Brighton kl. 15:15, hvor både Mango og Amor Fati lå fortøjet.

 

Turen ud fra Port Solent var meget anderledes end turen derind. Da vi sejlede ind til Port Solent var der vand overalt omkring os, man da vi sejlede ud var det lavvandet og der var kun en smal kanal som Barolo lige akkurat kunne sejle på. Turen til Brighton foregik endnu engang for motor da der ingen vind var.

 

Brighton er en storby med en meget lang strand promenade hvor der er mange turister. Vi tog bussen ind til byen sammen med Mango. Pigerne gjorde byen usikker mens Frode og Hans hyggeede sig med en øl på en Pub.

Da vi skulle tilbage til Marinaen gik vi langs stranden helt ud til Marinaen, en spadser tur der gav lidt motion til vore trætte sejler ben.

 

Brighton Marina er en mægtig stor marina med 1300 pladser + 200 gæste pladser. Rundt om marinaen er der en masse restauranter og lejligheder. Desuden er der et kæmpe supermarked der har alt + lidt til.

 

Log data:

Trip log: 46.2 nm

GPS log tur i alt: 10924 nm

Motor: 1194.5

/

Brighton-Dover 27-06-2009

I dag sejlede vi fra Brighton kl. 09:30 sammen med Mango. Vi skulle afsted kl. 09:30 da vi så ville have medstrøm hele vejen til Dover, hvad vi da også havde.
Der var absolut lavvande da vi skulle ud af Marinaen ved Brighton, og Barolo kunne akkurat sejle ud med kun 15 cm vand underkølen. Der var meget tåget de første timer, så vi sejlde med Mango foran med støtte af deres Radar og vi kunne suplere med vores AIS.

Efter nogle timer lettede tågen og der kom lidt mere vind fra vest, dog ikke nok til at vi gad kun at sejle for sejl. Turen til Dover var på ca. 65 nm og den forløb hurtigt da vi havde mellem 1 og 3 knobs medstrøm hele tiden.

Kl. 17:45 ankom vi til Dover, hvor vi med det samme fik lov at sejle ind i havnen af Dover Harbour control. Dover er en meget trafikkert havn og man må kun sejle ind når man har fået lov af Dover harbour control. Vi ligger nu i Grand Ville Dock.

Her i aften har vi været oppe at spise kinesser mad sammen med besætningen fra Mango, Uhm det var godt. Heine og Elma var halv pris men det var dem der spiste mest 🙂

På mandag regner vi med at tage toget til London.

Trip log: 56.18 nm, GPSlog: 65 nm
GPS log tur ialt: 10989 nm
Motor: 1203.1 t

/

Cowes, Isle of Wight 23-06-2009

Efter en nat sejlads på fladt vand ankom vi til Cowes på Isle of Wight d. 23-06-2009 kl. 09.50 hvor vi lagde til kaj i Shepards Wharf Marina. Mango kom ind få minutter efter os.

 Nattens sejlads var bestemt ikke afslappende trods det gode vejr, der var masser af trafik. Hen på natten observerede vi et skib foran os med en lidt mystisk lanterne føring (Kraftig rød lanterne i toppen). På AIS’en var den først ikke synlig, men så kom den pludselig frem på AIS’en og den hed ”Coalision Warship” altså et krigsskib. Vi var på vej ind i et militært øvelses område, så vi var lidt spændt på om vi blev afvist af skibet. Søkortet beskrev at det var tilladt at sejle gennem området selv om der var øvelse og at der ikke ville blive skudt før området var tomt for både. Øvelse var markeret med rødt flag eller lys (deraf den røde lanterne). For at være helt sikre forsøgte både vi og Mango at kalde skibet op, men de ville ikke svare os. Pludselig fløj en helikopter med et kraftigt rødt stropelys, over os i lav højde. Den forsatte henover Mango hvor den ligesom standsede i mastehøjde, et kort øjeblik hvorefter den forsatte. Tone på Mango var lidt rystet over helikopteren, men vi blev enige om at forsætte igennem området, som vi da også placerede ude problemer.

Kort tid efter blev vi passeret tæt på, af en hurtig færge med 38 kn fart. Når noget sejler så hurtigt mod en om natten er det lidt uhyggeligt, vi kunne høre den før vi kunne se den.

 Turen ind til Cowes var præget af en kraftig medstrøm, hvor vi flere gange sejlede op mod 10 kn. over grunden. Umiddelbart så marinaen og byen ikke så hyggelig ud, men da vi kom op i byen var der lige så hyggeligt som i de andre engelske byer vi har besøgt. Cowes er lidt af et sejlsports mekka så næsten hver anden forretning i byen er en sejlsport forretning (mest sejlertøj). Der hænger også reklame bannere over gågaden fra diverse sejlsports leverandører.

Om aftenen fejrede vi sankthans aften sammen med Mango, det var en hyggelig aften, men uden bål. Der fejres åbenbart ikke sankthans i England. Elma og Lina fra Mango sov i Barolo denne nat.

 

Logdata:

Triplog: 99.76 nm

GPR log tur i alt: 10865 nm

Motor: 1184.8

Vand 15.3

 

/

Dartmouth 21-6-2009

Efter 9 timers sejlads for motor på et silkeblankt vand ankom vi til
Dartmouth ca. kl 18:30. Det sidste stykke ind mod Dartmouth foregik med
en fart over grunden på mellem 9-10 kn. Dejligt med lidt medstrøm.


Vi har sjældent set så smuk en indsejling til en havn, som den ved
Dartmouth. Man sejler ind igennem en flodmunding med Dartmouth castle på
bagbord side og på styrbord side et mindre slot og det hele er placeret
i et malerisk grønt landskab.
Dartmouth er virkelig idyllisk og det er også fyldt godt op i
marinaerne. I dag har vi vandret lidt rundet og set på byen og her til
aften er vi sammen med Mango sejlet mod Coves på øen Isle of Wight.
Det er en tur på rundt 95 nm.
Vi sejlede fra Dartmouth kl 06:30 for at få medstrøm et stykke af vejen
og for at ramme medstrøm i det strømfyldte farvand the Needles, der
fører os ind mellem Isle of Wight og fastlandet.


Klokken er nu 21:35 og vandet er spejl blankt uden en eneste dønning
eller krusning og vi kører for motor med 0.5 s/m vind. Hvis vi ellers
har regnet den rigtigt ud med strømmen, så forventer vi at være fremme i
morgen formiddag.


Amor Fati ville ikke sejle idag så de valgte at blive i Dartmouth
natten over, for så at sejle videre i morgen. Vi håber at mødes med dem
i Dover inden vi sejler hjem over.


Log data til Dartmouth:


Trip log: 66.39
GPS log tur ialt: 10770 nm
Vand 13.2
Motor: 1167.9


/