I går sejlede vi 64 nm fra Barbuda til Saint Barth, der er kendt som
Caribiens riverera. Turen fra Barbuda var en rigtig fin sejlads med en
gennesnitsfart på ca 7 knob, i moderate mølger.
Vi sejlede fra Barbuda kl 7:00 og ankom til St. Barth kl. 16:00. Det var
lidt svært at finde en god ankerplads, da der var rigtigt mange både
ankeret op uden for Gustavia, der er hoved byen på St. Barth.
På ankerpladsen lå den ene superyacht efter den anden, nogle af dem
havde endda suppleret deres tender båd med en helikopter. Så er man vist
dækket ind.
St. Barth er fransk så incheckningen forløb ganske smerte frit, de gad
som sædvanligt, for franske øer, hverken at se pas eller udklarering fra
sidste havn. Men de opkrævede så til gengæld 9.81 eur/døgn for at ankre
ude i bugten. Prisen beregnes på baggrund af bådens længde og bredde.
Det er første gang at vi på Barolo har betalt for at ligge for vores
eget anker, meget mod skippers vilje. Men der var ikke andre muligheder.
I dag var vi så inde at checke byen, og her lå den ene mærkevare mode
butik efter den anden, samt urmagere og juvelerer der havde alle de dyre
mærker. Vi kunne hurtigt konstatere at vore penge pung ikke høre til i
kategorien for de rige og kendte (vi nøjes med at være smukke).
Efter at have set på byen og checket ud, sejlede vi til st. Martin der
både er hollandsk og fransk (øen er delt midt over).
Vi sejlede til Simpson bay på den hollandske side hvor vi sejlede ind i
simpson bay lagoon kl 17:30 og forsatte over til den franske side og
ankrede op lige inden det blev mørkt.
Grunden til at vi sjelde til den franske side er at vi har hørt at det
skulle være væsentligt billigere at checke ind på den franske side.
Mere om dette i morgen når vi har checket ind.
Log data Barbuda – St. Barth:
Trip log: 60,81 nm (GPS log 64 nm)
GPS log tur ialt: 6679
Log data: St. Barth – St. martin:
Trip log: 18.44 nm
GPS log tur ialt: 6699
Motor: 790.7 t