Cruising i BVI er bare skønt

Vi har nu cruiset lidt rundt på BVI siden vi sidst lod høre fra os. Afstandene her er korte, så hvis vi sejler 8 sømil mellem 2 ankerpladser, så har vi sejlet os ”langt”. Mange gange sejler vi under en time for at flytte os til et nyt sted.

Vi har bla. hygget os på Peter Island d. 23-24 marts hvor vi oplevede flere døgn med næsten vindstille, hvilket er første gang i Caribien. Vi besøgte White bay og Key bay på Peter Island. I Key bay lå vi for anker med Yr, Tempest, Saga Tiba og Pigalop og vi fik hurtigt arrangeret en hyggelig grill aften på stranden. Heine sørgede for at samle brænde til bålet og passe ilden hvilket passede ham vældig godt. Besætningen fra Yr medbragte guitaren, hvilket var med til at give en god stemning. Aftenen blev da også først afsluttet lang tid efter at solen var gået ned.

Efter Peter Island sejlede vi tilbage til Road harbour på Tortola for at fylde vand og proviantere. Vi krydsede fra Peter Island til Road harbour, og det udviklede sig nærmest til regatta mod Yr. I løbet af eftermiddagen fik vi squalls med masser af regn, så vi søgte ly bag Buck Island for natten.

Fra Buck Island sejlede vi op til Spanish Harbour på Virgin Gorda. Det var meningen at vi ville stoppe ved The Bath, som vi har besøgt før, men der var for meget swell (store dønninger) til at de var behageligt at være der. Der var også vældige store dønninger ved Spanish harbour, selv om der dog var lidt læ for dem ved anker pladsen. Det så vildt ud når dønningerne brød på revet, foran indsejlingen til marinaen ved spanish harbour. Vi kunne akkurat undgå de brækkende søer når vi sejlede ind med dinghyen, det var dog lidt frygtindgydende, da man hele tiden troede at nu brød den næste bølge hele vejen over indsejlingen.

Det var forudsagt at de dønningerne, skulle blive større i løbet af natten så vi forberedte os på en rullende nat og det fik vi også.

Kl. 06:30 om morgenen fredag d. 27 marts var skipper dog træt af at rulle frem og tilbage i køjen, så kursen blev sat mod Gorda sound, en sejlads på ca. 8 nm. Efter at have droppet ankeret på en dejlig rolig plads i Gorda sound, kunne morgen kaffen indtages uden at den skvulpede ud af koppen.

Vi har nu opholdt os i Gorda sound et par dage og her er virkelig dejligt. Unger har sammen med børnene fra Yr holdt beach party på stranden i 2 dage i træk, hvor der er blevet grillet skum fiduser og snobrød. Grunden til at de gentog beach partyet en gang mere, var at billederne fra den første aften forsvandt fra kameraet, også måtte det jo gentages.

I dag har vi hygget på stranden. Heidi og Hans blev inviteret med en amerikansk turist ud og sejle Hobby Cat, det var virkeligt sjovt.

I eftermiddags samlede Henriette og Hans en gut op som ikke kunne få hans faldskærm i luften og vi tilbød at sejle ham i land. Han spurgte om vi kunne sejle ham over til hans båd ”the white boat over there”. Det viste sig at være super yachten Atlantico. Fyren som vi samlede op arbejdede på båden og han inviterede os over at se den i morgen …. Jubiii endelig får vi en superyact at se indvendigt.