Brølende Monster bølger og defekt skøde spil.

Mandag d. 23-2-2009 sejlede vi fra Grand Anse til St. Pierre for at checke ud fra Martinique. De viste sig at der var Karneval i st. Pierre så alt var lukket. Derfor fik vi først checket ud her til morgen (24-02-2009)  hvorefter vi straks satte kursen mod Roseau på Dominica.

De havde blæst hårdt de sidste dage men vejrudsigten lovede at vinden skulle løje i løbet af dagen. Da vi kom fri af Martinique blev vi da også mødt af 12-14 m/s vind og brølende monster bølger.

Det var 3. gang vi prøvede turen så vi var forberedt, vinden var ikke så hård som sidst vi sejlede til Dominica, men bølgerne var noget større og kom brusende ret ind fra siden. Tre gange brækkede en kæmpe bølge ret under os, så Barolo var helt nede på siden med vand op til kanten af den læ cockpit karm. Når der er vand op til cockpit karmen så ligger en Bavaria 39 altså ret meget ned. Alt det der ikke var stuvet ordentligt af vejen endte da også på dørken.

Som om dette ikke var nok, så satte låsen i skøde spillet sig fast således at skødespillet nu kunne køre begge veje og dermed ikke låse genua skødet fast. Vi valgte at rulle Genuaen ind og forsætte med rebet storsejl og for motor. Men vi må nok hellere få skilt spillene ad og få dem smurt.

Et svagt punkt som skal løses så det ikke sker igen, vi kunne vælge at køre skødet tværs over cockpittet og over til det modsatte spil, men jeg tror nu vi vil have monteret en klampe ved hvert spil så skødet kan låses her i en nød situation.

Vi sejlede fra St. Pierre kl. 09:50 og ankom til Roseau kl. 15:30.

Efter at have ankeret op, tog vi dinghy’en ind Roseau, hvor det viste sig at der også var karneval. Det var utroligt flot og der var masser af virkelig feststemte mennesker. Citat fra Henriette: Det kan godt være at de er fattige her men de forstår at feste.
Man skulle dog tro at der også var konkurrence i at overdøve hinanden. Hver eneste kaneval gruppe var ledsaget af en stor lastbil, hvorpå der stod et band og spillede live på et enormt højtaler anlæg, der var stablet op både foran og bag på lastbilen i ca 5 meters højde. Det er ikke løgn når vi siger at lydtrykket var enormt og overgår lydtrykket ret foran scenen ved en dansk open air koncert. Hver af lastbilerne trak da også en stor diesel generator efter sig for at levere strøm nok til lydanlægget.

Desværre havde vi ikke kameraet med i land, så vi har ingen billeder fra Karneval optoget.