post

Barolo er nu på de Kanariske Øer (Lanzarote)

Her til morgen kl. 08:40 anløb Barolo, Puerto Calero på Lanzarote. Turen fra Sines i Portugal til Puerto Calero på Lanzarote er på 600 nm, som vi tilbage lagde på knap døgn 4 døgn (94 timer).

Vi har for engang skyld kun brugt motoren til at komme ind og ud af havnene, da vi har haft vind at sejle på hele vejen. Det første døgn havde vi dog rigeligt med vind, lidt mere end vi havde forudset. Vi startede fra Sines torsdag d. 8-9-2016 kl. 10:45 med 15 kn vind agten for tværs, hvilket jo var perfekt. Op af dagen øgede vinden til, 25, 30 og så 35 kn agten for tværs, hvilket var lige rigeligt nok. Søen byggede sig noget op og vi havde desvære flere søer der brækkede ind i cockpittet så vi endte med at være godt våde og salte. Sejladsen var selvfølglig heller ikke den mest behagelige, da vi ind imellem fik nogle ordentlige ture ned af de store bølger der kom skråt bag fra. Som Heine sagde “Far jeg kan ikke lide den lyd det siger når roreret går fri af vandet”, det kunne jeg kunne give ham ret i.

I løbet af natten faldt vinden til 25 kn og søen blev heldigvis også en smule mere rolig og i løbet af 2 og 3 døgn havde vi en stabil vind roligt skiftende mellem 18-25 kn og nu med helt medløbende bølger. Genuaen blev spilet til styrbord om morgenen på 2 dagen og først pillet ned igen ved Lanzarote.

imag2770

Trade vind sejlads

Det 4 døgn var meget behagelig sejlads, både vind og sø kom ret agten fra og Barolo lå nu forholdvis behageligt i søen. Vi havde besøg af en flok delfiner, som  åbentbart savnede legekammerater, de blev i hvertfald ved båden i flere timer. Så længe har vi aldrig været priviligeret med delfin besøg (se kommende video).

Vi har også fisket undervejs, men eneste fangst var to blæksprutter der blev skyllet på dækket på natten til andet døgn.

Dagens dæk fangst

Vi kunne på kortplotteren se at vi måske ville anløbe Puerto Calero, før solopgang hvilket vi helst ikke ville, men der var lovet mindre vind i løbet af natten, så hvis farten kom lidt ned ville vi nå frem liget til solopgang. Det kom til at holde stik og på de sidste par mil ind til Puerto Calero, kom solen frem og vi kunne ankomme i dagslys. Nat sejladsen ned langs Lanzarotes kyst var virkelig smuk og ankomsten til Puerto Calero i den tidlige morgensol var om muligt smukkere.

imag2776

Nu har både besætningen og Barolo fået skyllet salten af og vi sidder og nyder formiddags solen. Vi er alle lidt trætte da både Helle og Jeg var på vagt fra kl 01:00, for at holde udkik ned langs kysten. Heine fik dog lov til at sove indtil vi anløb.

De næste dag står den på skole og båd vedligehold, men vi glæder os til at få besøg af Henriette og Christian d. 25 sep.