Tur til Phillipsburg på St. Martin

Tirsdag d. 17 marts tog vi bussen fra Marigot, på den franske side til hovedstaden Phillipsburg, der ligger på den hollandske side. Phillipsburg er bare ”stedet” hvis man vil indkøbe elektronik, ure og smykker billigt. Det skyldes at st. Martin er en ægte toldfri Ø, hvilket kan mærkes på priserne.

Overalt i byen er der butikker der handler med det sidste nye indenfor elektronik, samt smykker, diamanter og ure.

Efter en dejlig dag i Phillipsburg skyndte vi os tilbage til båden for at tanke vand og diesel inden vi skulle sejle godt 80 nm til British Virgin Islands (BVI). Efter at have tanket diesel skulle vi sejle ud på den franske side. Vi var en smule under tidspres da vi skulle nå at checke ud inden de lukkede immigrations kontoret kl 17:00 og vi skulle nå broen ud af lagoonen kl. 17:30.

Det var lidt af en prøvelse at sejle ud på den franske side, da det viste sig at være lige grundt nok for Barolo. Vi var på grund 4 gange inden vi nåde ind til Marigot, og vi måtte smide anker midt i sejlrenden for at nå ind og checke ud inden de lukkede.

De lykkedes at få checket ud og komme ud af lagoonen kl. 17:30. Vi ankrede op i bugten udfor Marigot, for at spise aftensmad inden vi satte kurs mod BVI. Vi sejlede fra st.Martin kl. 20:30.