Sightseeing tur til Porto

I mandags var vi på sightseeing tur til Porto. Vi tog metroen kl 9:20 fra Povoa de Varzim til Porto. Turen tog 50 min til trods for at der kun er 30 km til Porto, men metroen stopper også 29 gange inden vi skulle af. Vejret var som sædvanligt godt, 25 grader og opefter, så der var dejligt køligt i metro toget (aircon).

Da vi ankom til Porto gik vi ned mod floden gennem alle shopping gaderne, hvor vi også besøgte et marked undervejs. Porto er en charmerende by hvor gaderne skråner stejlt ned mod floden.
Husene er en blanding af moderne butikker og ældgamle huse, hvor de gamle klassiske huse og smalle stejle gader giver en speciel stemning. Vi gik en tur langs floden Douro på Porto siden, hvorefter vi gik over broen til Vila Nova de Gaia, som er stedet hvor alle Portvins fabrikanterne holder til.
I gamle dagen blev vinen transporteret fra vin dalen, der ligger ca. 100 km inde i landet, til Porto via floden Douro. Langs flodbredden ligger der både som der dengang blev brugt til transport af vinen. I dag er bådene nærmets reklame søjler for Portvins fabrikanterne.

Vi besøgte først en lille portvins fabrikant Vasconcellos, hvor vi blev vist rundt og fik forklaret hvordan portvinen blev fremstillet og ikke mindst lagret. Efter rundvisningen smagte vi på forskellige vine og det endte da også med at vi købte en god flaske portvin. Det koster 3 Eur for en rundvisning og vinsmagning, men hvis man køber en flaske vin er det gratis.

Efter rundvisning ved Vasconcellos var vi sultne, så vi satte os ved en restaurant lige ved flodbredden, hvor vi fik en rigtig god lokal middag. Vi nød alle den gode mad og det dejlige vejr.

Efter at vi havde spist os godt mætte, var det tid til at se og smage mere Portvin. Vi havde fået at vide at vi skulle gå efter at besøge Grahams, som er en stor producent der efter sigende laver bedre vin end Sandeman og de andre kendte producenter. På gaden blev vi samlet op af Grahams egen bus, der kørte os om til Grahams vin produktion/lager, der ligger placeret et stykke op af skråningen på Gaia siden. Vi går fra bussen ind i en imponerende modtagelses lokale, hvor man kan sidde og smage på vinen og evt. købe nogle flasker med hjem. Der er rundvisning på mange sprog, og vi vælger selvfølgelig gruppen med engelsk sprog. Efter nogle minutter bliver vi vist rundt i Grahams vin lager og får forklaret hvor og hvordan de dyrker vinen og hvordan portvinen fremstilles. Vi for også en detaljeret forklaring på de forskellig portvins typer, hvordan de skal serveres og til hvilken anledning. Efter rundvisning får vi serveret nogle glas portvin af forskellig type, med mulighed for at smage andre typer hvis man har lyst. Alt dette er fuldstændigt gratis og der er ingen pressen på for at man skal købe noget. Vi kan varmt anbefale et besøg ved Grahams. Det endte da også med at vi købte 3 forskellige flasker med hjem.
Efter besøget kørte bussen os igen ned i byen. Det var nu tid til at bevæge os hjem over, så vi gik mod metroen. Kl. 19:00 var vi tilbage i Povoa de Varzim.

I tirsdags var vi til Linas 10 års fødselsdag på Mango.
De sidste dage har gået med at lave lektier, bade, bage brød, fiske, små reparationer mv. Henriette har fanget to rimelig store fisk her i havnen.
Vi er stadig i Povoa de Varzim, men vil snart gerne til at videre. De sidste dage har der været total vindstille og højsolskin. Der er ikke udsigt til mere vind de næste 4-5 dage, så det ender nok med at vi sejler for motor til Figueira da Foz, der ligger ca 75 nm ned af kysten.

Se billeder fra porto her