Povoa de Varzim

De 3 dage vi har været i Viana do Castelo har en kæmpe fest. Der var byfest i byen og der var musik og fest overalt også i marinaen. Vi var til et kæmpe optog hvor byens kvinder bar alle familiens guld smykker. Nogle havde flere kilo guld på sig og var ledsaget af livvagter. Før og efter optoget med det guld bærende kvinder var der trommespillede orkestre, der spillede på kæmpe trommer der kunne høres og føles flere 100 m væk.

Så efter 3 dage med musik til kl 3 om natten var vi enige om at det var tid til at drage videre.
Viana do Catelo er en rigtig hyggelig by som vi varmt kan anbefale. Marina personalet er meget venligt og engelsk talende, meget gode faciliteter i marinaen, og en hyggelig by.

Desuden kostede det for vores 11.93 m, kun 57 eur for 3 nætter.

Vi har hørt at Povoa de Varzim skulle være en dejlig by, så der har vi besluttet os til at sejle hen.

Vores australske venner på Rea var sejlet der til i går og havde sendt en SMS hvor der stod: ”Good marina, sitting in yacht club with free drinks and free wifi”. Det lød jo indbydende.

Vi sejlede fra Viana do Castelo kl. 12:15 med høj sol, frisk vind fra nord og swell fra nordvest på 1-2 m. Så vi havde både vind og bølger med os. Vi satte sejl på vej ud fra havnen og da vi komme til enden af havnens breakwater, sejlede vi 9.5 kn for sejl alene.

Vi var blevet rådet til at sejle 4-5 m fra kysten pga. det mange fiske fælder og ”fishfarms”.

Jo længere vi kom fra land jo mere løjede vinden, men vi sejlede dog mellem 6.5 og 8 kn. det meste af vejen. Kl 16:15 var vi trygt fortøjet i havnen, vinden nu var øget til 10-12 ms. Ca. en ½ time efter os anløb vores norske venner fra Mango og Hilde havnen.

Da vi checkede ind på havnen kontoret kunne vi konstatere at også Pova do Castelo er en overorndlig venlig marina med engelsk talende personale. Vi fik udleveret kort og byen og fik forklaret hvor vi kunne gøre indkøb mv. Vi fik også udleveret kort over porto og fik at vide hvordan vi kan tage metroen til Porto. Desuden fik vi udleveret 5 drinks billetter så vi kunne gå op i yacht klubben og få en gratis drink.

Efter at de norske både var checket ind fulges vi ad til yachtklubben, hvor vi sad og nød det gratis drinks. Derefter tog vi op for at udforske byen.

Log data:

Trip log: 19.63 (virkede ikke de første 4-5 nm)

GPS log tur i alt: 1787 nm

Motor: 338.4 t

Vand 16.4 (vandet er blevet koldere)