post

Guadeloupe – Karneval, Vandfald, varmekilder og dykning

Efter at have udforsket Fort Shirley og Indian river fra Prins Rubert bay på Dominica, var det nu tid til at drage videre nord på. Derfor lettede Barolo anker fra Dominica d. 24-2-2017 kl. 09:30 og satte kurs mod Guadeloupe.

Guadeloupe er en fransk ø og en af de øer vi ikke besøgte da vi sidst var i Caribien i 2009. Egentlig ville vi først besøge Les Saints, som er en lille ø gruppe syd for Guadeloupe, men vinden var lidt i sydøst, hvilket er helt ideelt for at sejle til Point-a-pitre som ligger på øst siden af Guadeloupe. Derfor blev kursen sat mod Marina Bas-du-fort, som ligger lige i udkanten af hoved staden Point-a-pitre. Her ankom vi kl 15:15, efter en fantastisk sejlads på 37,5 nm.

Der skiftes fra Dominica flag til fransk flag

Vi endte med at ligge 6 dage i marinaen, da vi skulle have vasket tøj, vedligeholdt båd og selvfølglig også se lidt på Guadeloupe. Men vi lå der kom der et vejrskifte med masser af vind og regnbyger, og det samme ustadige vejr “bøvler” vi stadig lidt med.

Lørdag var vi inde og se lidt på Point-a-pitre og det viste sig at vi var kommet lige i karnevals ugen, som betyder at der festes igennem på Guadeloupe og at butikkerne kun har åbent i begrænset omfang. Det karnevalsoptog vi mødte i Pointe-a-pitre symbolerede slaveriet, som havde foregået her i Caribien. Forest i optoget var en gruppe slavepiskere, med meget højst smælende piske.  Efter dem fulgte “slaverne” som var klædt i bast og kokosnødder, samt indsmurt i sukker melasse.

IMAG3819

Tirsdag havde vi lejet en bil og kørte ned på den sydlige del af øen for at vandre op og se på nogle flotte vandfald. Vejret var ikke det bedste, da vi havde masser af vind og en hel del regnbyger.
Det viste sig at være lidt af en tur hvis vi skulle besøge alle tre vandfald, så vi nøjes med at se det ene af dem, hvorefter vi vandrede ind i regnskoven for at komme til et mindre vandfald, hvor der også var mulighed for at bade. Da vi kom ind til området viste det sig at der også var en varmkilde, som vi kunne bade i.  Det var virkelig fedt at komme en tur i de varme vand, når vi nu havde vandret rundt i de til tider kraftige regnbyger.

Efter turen i regnskoven var vi blevet sultne, så vi kørte mod Basse-Terre for at få lidt mad der. Da vi kommer til Basse-Terre, som er den anden største by på Guadeloupe, viser det sig at der i dag er det store karnevals optog her og det er helt umuligt at parkere. Det ender med at vi må køre videre og købe lidt chips og andet “sundt” frokost i den eneste åbne købmand vi finder på vest siden af øen. Alt andet er lukket pga kaneval. Efter en begivenhedsrig dag, ankommer vi kl. 18:00 både trætte og sultne til marinaen, hvor vi hurtigt finder et sted der servere gode burgere. Godt mætte kan vi alle gå tidligt til køjs.

Vi sejler først fra Marina Bas-du-fort, torsdag morgen efter at have tilbragt 6 dage her. Vind og sø har nu lagt sig lidt, så vi får en god sejlads om på vest siden af Guadeloupe. Da vi runder sydspidsen af Guadeloupe, får vi et godt puf i bagdelen, af både vind og sø, som viser lidt tænder i de 30 kn vind.

Da vi kommer om på vestsiden af øen ligger søen sig helt og vinden svinger op og ned, så vi må sejle skiftevis for sejl og motor op mod Pigeon Island.  Pigeon Island er en del af national parken “La reserve Cousteau”, som er en marine national park navngivet efter den franske opdagelsesrejsende og kendte dykker Jacque Cousteau. I denne marine park kan man opleve meget smukke dyk og snorkel ture.

Vi ligger os for anker i bugten lige inden for Pigenon Island, da det er forbudt at overnatte ved øen.
Da Heine hopper i vandet for at checke ankeret er han omgivet af ikke mindre end 5 skilpadder.
Næste dag tager Kristina og Tore ud at dykke med et af de mange dykker firmaer i bugten, mens Heine og jeg selv tager dinghyen ud til Pigeon Island og laver vores eget dykkertogt.
Her er virkligt smukt, men der er også rigtigt mange snorklere og dykkere :-).

Her er lidt billeder fra vores dyk:

Der er lovet ret meget vind den næste uges tid og det ser ud til at der er et godt vejrvindue til Antigua på søndag, så derfor er vi i dag sejlet til Deshais på det nordvestlige Guadeloupe, for at checke ud og få handlet lidt. I morgen tidlig sætter vi kurs mod English Harbour på Antigua.