Rejse beretning Caribien 2008-2009

Endnu en nat med lyn og torden 17-05-2009

17 maj bød på vind 15-22 kn agten for tværs, så der var utroligt fint
sejlvejr. En del byger men ingen vindøjning af betydning i bygerne.
Dagen på Barolo gik med læsning og afslapning efter nattens strabadser.


Det lykkedes os igen i nat at blive fanget af et kraftigt lyn og torden
vejr. Dennegang døde vinden helt ud og vi kunne høre lynene knitre
kraftigt over hovederne på os, lige inden det enorme brag, som komme i
samme sekund. Autopilot koblede ud og instrumenterne kom med alarmer.
Dette var alt alt for tæt på, efter vores mening. Vi sad med en enorm
følelse af afmagt. Her er man virkelig overladt til natur kræfterne. Vi
valgte at sætte kursen stik øst, og efter et par timer var vi ude af
det. Der er heldigvis ikke sket skade på bådens elektronik.


Her til morgen er vi sejlet ind i et vindbælte der paserer os fra SSØ.
Vinden er på 22-25 kn og har en mere skarp vinkel. Bæltet burde have
placeret os i løbet af max 6 timer, også håber vi på at det er et
definitivt farvel til lavtrykket bag os.


Log data:


Position kl. 12:00 UTC
30:45.571N 046:42.813W


GPS trip tur ialt: 8444 nm
Rest dist til Horta: 1008 nm
Motor: 1003.8 t

/

Sa er vi halvvejs, men sikke en nat. 17-05-2009

Dagen i går forløb uden de store begivenheder. Om eftermiddagen fik vi
22-25 kn vind agten fra, hvilket gav stabilitet og lidt fart i båden.
Da det blev mørkt var det derimod som at sejle gennem porten til
helvede, vinden øgede til 30-35 kn konstant og med vindkuler og byger på
45 kn (23 m/s). Vinden var dog ikke det værste, det var lynenen og
tordenen som bragede rundt om båden. Man kunne lige frem smage og lugte
lynene.
Det kunne vi godt have undværet. Notebook og sat. tlf røg en tur i
ovnen.
Pludselig kl. 06:00 passerede fronten over os og vi fik igen stabile 22
kn vind. Nu er vinden næsten døet helt kun 15 kn. (GRIB fil siger 25 for
vores pos ?)
Sendte mange tanker til den norske båd Motgang, mens det stod på. Vores
nat var sikkert kun en forsmag på hvad i har været igennem.
Motgang lå i går placeret midt i lavtrykkets øje, men ville forsøje at
arbjde sig øst ud af det.


Alle er ved godt mod men trætte.


Kl. 12:00 UTC var vi iøvrigt 5 nm over halvvejs. Vi har sejlet 1155 nm
og GPS'en viste 1145 nm tilbage til Horta.


Log data:
Position 17-05-2009 kl. 12:00 UTC
29:33.830N 48:58.024W


GPS log tur ialt: 8305 nm
Sidste 24h: 146 nm
Motor:

/

Kurs ret mod Azorene 16-05-2009

For førtste gang på turen har Barolo haft kurs ret på Azorene i mere end
12 timer i træk. I går besluttede vi at det var tid at sejle NØ istedet
for at blive ved med at “flygte” for lav trykket.
Dagen igår var præget af gråt vejr med en del byger og vindkast. Vi
havde vind mellem 0-25 kn.
Natten var en af det fineste nætter vi har haft, hvis man da ser bort
fra at vinden døde helt. Der var ikke en sky på himlen og masser af
stjerner. Men uha hvor er der blevet koldt.


Vinden er pt. 14-16 kn ret agten fra og vi regner med 20-22 kn i løbet
af natten fra samme retning.
Nu gælder det bare om at komme sålangt NØ på som muligt inden vinden ser
ud til igen at gå i mod os senere på ugen.


Vores fremdrift her på denne tur er noget langsommere end vi havde
regnet med, men sådan er det jo at sejle for sejl.
Vi har sejlet 1009 nm siden vi forlod st. Martin og der resterer 1282
nm, så om 2 dage burde vi være over halvvejs.


Position 16-06-2009 kl 12:00 UTC
28:21.185N 51:19.682W


COG 56, SOG 4.6
GPS trip tur ialt: 8159
Motor: 1000,8 t

/

Position 15-05-2009

Vi har brugt døgnet på at sejl øst på for at komme nogenlunde fri af det
værste i lavtrykket. Vi fik lidt vind fra syd kl. 03:00 og kunne stoppe
motoren. Siden har vinden drejet i øst og været meget varierende 6-22 kn
i bygerne.
Vi syntes dagen var lidt lang igår så vi besluttede at stille uret en
time frem. Det er jo dejligt når man har 3 timer at smide væk på en tur
til Azorene 🙂
Vi regner med at kursen bliver lidt mere nordlig hen på dagen. Som det
ser ud nu håber vi at kunne få med vind op mod azorene i udkanten af
lavtrykket.
Som jeg har forstået det, er lavtrykket lidt uforudsigeligt, men det må
vel stabiliseres på et tidspunkt.
I løbet af det sidste døgn har vi iøvrigt rundet 8000 nm siden vi
sejlede hjemmefra.
Den danske båd Mirna er lige sejlet op på siden af med deres spiler sat.
Det er virkeligt hyggeligt at tale med dem igen.


Log data:
Position 15-05-2009:
27:38.578N 53:17.192W


GPS log tur ialt: 8043 nm
Trip log 898 nm
Motor: 992 t


COG 93, SOG 5 kn

/

Position 14-05-2009 kl. 12:00 UTC

Brh..Brh..Brh.. sådan har de lydt på Barolo siden i går kl 10:00
(14:00UTC), hvor Barolo blev forvandlet fra en sejlbåd til en motorbåd.
Vinden har været ikke eksisterende det sidste døgn.


Grundet den lidt usikre vejr situation har vi det sidste døgn holdt lidt
mere øst end direkte mod Azorene. Det gjorde vi for at se hvordan
udvikling ville være med det lavtryk som var varslet på vores kurs i
løbet af weekenden. Det ser ud til at det store stormlavtryk nordpå er
rykket endnu længere mod nord, så her kan vi evt. få lidt gavn af
medvind i løbet af et par dage.


Vi fisker på Barolo, men indtil nu er det kun Barolo og ikke
besætninge, der har haft fiskelykke. 6 flyve fisk er det blevt til de
sidst 2 dage.


Det ser ud til at vi skal Brh.., Brh.. det næste døgn også, så vi må vel
vende os til det.


De sidte dage har vi ikke set nogle skibe og vi har tænkt meget på den
nødstedte båd som for nogle dage siden blev observeret af den norske båd
Orian og senere et søgefly fra US Coastguard. Søge flyet var pga.
brændstof mangel desværre nødt til at returnere inden Orion og et
tankskib nåede til området. Skibet var nedsunket under overfladen så de
lykkedes desværre ikke for tankskibet eller Orion at finde båden.
Børnene og vi har snakket om hvad vi skulle gøre hvis båden sank. Det er
pludselig ret tæt på når man hører den slags uhyggelige historier.
Man syntes pludselig at EPIRB og redningflåde for lidt mere betydning.
Håber snart at høre godt nyt om det forliste skib.


Log data
Position 14-05-2009 kl 12:00 UTC
27:54.110N, 55:24.267W


COG 70 G, SOG 5.2 kn


GPS log tur ialt: 7919 nm
Trip log: 781.33 nm
Motor: 975.4t

/

5 doegn pa vandet

Vi er nu overstået 5 døgn på vandet og dagene bare går den ene efter den
anden.
Vi er nu kommet ind i et stille vejr område, her er ikke mange
bølger og vinden har været mellem 10 og 14 kn, og vi kunne klare at
holde en fart omkring 5 kn for fulde sejl.
Men vinden er nu droppet til 6-8 kn og vi starter motoren.
I går havde vi en stor flok af små delfiner der virklelig lavede det
store delfin show for Barolos besætning.
Og i nat fangede vi flyvefisk på dækket.


Vi er lidt spændte på vejr situationen de næste dage, det ser ud til at
der er noget under udvikling. Vi satser pt. på at sejle så meget mod øst
som muligt og holde os så sydligt som muligt og derved undgå hård
modvind (men grib filerne ændres hverdag så hvem ved ?).
Hvis der er nogen derude der har lidt godt weather routing så send det via
vores hjemmeside. Vi vil helst ikke ind i for hård vind og for store
bølger.


Log data:


Position 13-05-09 kl 12:00 UTC:
27:06.455N 057:27.832W
COG 58 grader, SOG 5.9 kn (motor sejler)


GPS log tur ialt: 7793 nm
Trip log: 657 nm
Motor: 953.5 t

/

Position 12-05-2009

Stemningen ombord er god og dagene er ved at indfinde sin egen rytme.
Vi har 2 toileter ombord i båden, men der er noget “lort” når begge
tanke er stoppet. Så vi brugte nogle timer i går formiddags for at se om
vi kunne løsne proppen og det lykkedes på det ene toilet, mens det andet
må vente til vi har en dinghy i vandet.


Dagen i går gik med at holde mest mulig højde mod Azorene. Om dagen var
vinden 12-15 kn fra Øst, og ikke så mange bølger. Første del af natten
havde vi 16-18 kn vind mest fra øst svingnde mod syd øst, lidt krappe
bølger.
Sidst på natten døede vinden helt og kom igen kl 05:30 med 10-14 kn og
siden da har det gået med 6-7 kn direkte mod Azorene.
Vi har kørt med autopiloten i vindmode de sidste 12 timer hvilket har
bevirket at vi altid har kørt med maximal højde. Det virker faktisk ret
godt.


Log data:


Position Barolo 12-05-2009 kl 12:00 UTC
25:38.448N 59:19.171W


COG 51 grader, SOG 7 kn, Sidste 24h 131 nm.


GPS tur ialt: 7659 nm
Trip log: 516 nm
Motor: 950.5 t

/

Positionsrapport 11-05-2009 kl 12:00 utc

I går havde vi lidt dårlig fremdrift, da vi var kommet ind i noget
modstrøm på mere end 1 kn og havde lidt vind.
Vi har haft en rolig nat med vind mellem 10-18 kn. Bølger mellem 0.5-1m
Sø benene har for alvor indfundet sig på Barolo og alle er ved godt mod.
Vi er nu begyndt at sejle båden med noget mere højde og fart, og er i
løbet af natten bevæget os godt mod øst, nogle gange enda med direkte
kurs på Azorene.
Igen her til morgen kl 06:15 var vi udsat for endnu et container skib
der havde valgt at sejle direkte i mod os med 18 kn. Knap 1.5 nm fra os
kalder jeg ham om og spørger om han har set os. Han siger ja og
meddeleer kort efter at han drejer til styrbord.
For at undgå os drejer han så kraftigt til styrbord at container skibet
krænger kraftigt. Vi tvivler derfor på at han havde set os, for så kunne
han bare have foretaget en lille kurs korrektion noget før.
På vore lange tur har vi ike været udsat for dette før og så oplever vi
det her to dage i træk. Så pas på derude.


I løbet af det sidste døgn har vi mistet VHF kontakten med Yr.
Den danske båd Mirna, der var ved at tabe kølen, er nu igen på vej mod
Azorene. Vi har kontakt med dem på email.


Info:
Position 11-05-2009 kl 12:00 UTC
23:49.940N, 60:37.950W


Blå himmel med lokomotiv skyer, Vind 12-16 kn.
COG 24 grader, SOG 6.8 kn


GPS tur ialt: 7528 nm
Trip log: 387 nm
Vand: 24
Motor: 948.2

/

Positionsrapport 10-05-2009 kl.12:00 UTC

Den anden nat på søen er nu overstået og søsygen er så småt ved at
forsvinde. Vi er kommet ind i et roligere område hvor søerne er aftaget
noget. Det har været en rolig nat med undtagelse af et conatiner skib
der kom lidt for tæt på og en del squells den sidste del af natten.
Vinden ligger mellem 7-10 m/s og noget mere i squells.
Vi sejler med 60 grader til vinden for at gøre de så behagligt som
muligt i båden. Vi tager stadig nogle søer ind over båden, så det er
ikke muligt at have vinduer eller luger åbne, hvilket bevirker at der er
meget varmt nede i båden.


Tilbage til Container skibet der kom lidt tæt på:
Kl 03:02 kommer der en alarm på vores nyligt installerede AIS radar, om et
skib er inden for 8 nm fra os. Skibet styrer med 17.8 kn ret mod Barolo.
Vi beslutter os for at holde kurs og fart og afvente havd han gør. Da
skibet er 2 nm fra os kalder jeg det op for at være sikre på at han havde
set os.
Han spørger om vi har vore lys tændt, og jeg siger til ham at han burde
kunne se vores bagbord lanterne nogle få grader til styrbord for hans
stævn. Derefter svarer han at han nu ser os klart og tydeligt.
Jeg svarer tilbage at vi ændrer kurs 30 grader til bagbord for at være
sikker på at vi går bag om ham.
Container skibet passere få minutter efter Barolo i nogle hundrede meters
afstand.
Denne lille historie viser at man ikke skal regne med at de store skibes
udkig altid har set os små både, selv om vi sejler tæt på hinanden.


Behøver jeg at nævne at vi er rigtigt glade for vores lille NASA AIS radar
der kan giver os en alarm når et stort skib kommer inden for en given
distance fra os.


Log data:
Position 10-05-2009 kl 12:00 UTC
21:56.005N, 61:31.840W, COG 18, SOG 5.7
GPS tur ialt: 7401
Trip log: 255.4
Døgn mål: 135 nm
Vand 25

/

Barolo er pa vej mod Azorene

Så kom vi endelig afsted fra st. Martin. Vi sejlde fra st. Martin i går
kl 10:30. Det blæste mellem 10-12 m/s og søen var noget urolig.


I løbet af natten er vinden stabiliseret sig rundt 6-7 m/s
kn og søen har lag sig noget.
Vi har lidt sø syge ombord, specielt Heine er ramt, så vi forsøger at
sejle båden så komfortabelt som muligt.
Ellers er alt vel ombord


Vores afsejlings data:
GPS log tur ialt: 7150 nm
Motor 942.2 t


Position 09-05-2009 kl. 12:00 UTC
19:49.144N, 62:20.154W, COG 15, SOG 5.5 kn


GPS Tur ialt: 7266 nm
TRip log: 116
Vand 25.8
Motot: 945.1