post

Barolo sejler nu i British Virgin Island (BVI)

Den 22-03-2017 kl. 19:30 sejlede vi fra St. Martin med kurs mod BVI. Vi havde valgt at sejle om natten da det var en lidt længere tur end vi er vandt til her i Caribien, nemlig ca 80 nm.

Tore og Kristina ville også gerne prøve en nat sejlads. Vi havde vinden direkte agten fra og der var ikke mere end 13-118 kn vind, så vi sejlede ikke specielt hurigt i forhold til de sædvanlige halvvinds sejladser, som vi efterhånden er blevet vænnet til.

Næste formiddag kl. 10:30 smed vi ankeret i Gun Creek i Gorda sound, hvorefter skipper straks sejlede ind til Customs og immigration for at checke ind. Efter en lille times tid, var formalteterne overstået og skipper vendte tilbage til Barolo hvor der ventede scramble  æg og bacon (mums).

Efter den lækre morgenmad var indtaget sejlede vi lidt rundt i Gorda sound, for at finde den helt rigtige ankerplads. Vi lagde os sammen med 2 andre både i en godt beskyttet bugt, hvor vi lå helt i læ for vinden som til en afveksling var sydlig.

Dagen gik med snorkling og med at se lidt på de forskellige steder i Gorda sound. Næste morgen var det gråvejr og regnvejr. Så vi sad og hyggede os lidt til morgen, mens vi ventede på at Heine fik lavet en ordentlig stak pandekager til os.

Så bages der pande kager.

Over middag var det tid til at få skrubbet bunden af Barolo. Vi havde fået noget begroning på bunden, som vi ellers ikke har være plaget af. Men mens vi lå i English harbour på Antigua havde vi desværre fået et tykt slimet lag fedt på bunden, som undervandsvæsnerne her åbentbart godt kan lide.

Så skipper iklædte sig dykkerudstyr og Heine snorkel og så fik Barolo den store tur med et par grove 3M svampe. Efter 1,5 time var Barolo igen ren, som efter en gang ny maling (Hurra for coppercoat). Havde det være selv polerende maling var den nok blevet skrubbet væk.

Næste dag (25-03-2017) var det også gråvejr, men vi valgte at sejle videre mod vest, for at ankre på en af de andre øer her. Vi endte med at ligge os for anker ved Salt Island, som ellers kun er anbefales som dag ankring. Men med den sydlige vindretning lå vi helt roligt her, og der var kun en 85 fods katamaran som eneste nabo. I løbet af dagen klarede det op og vi var inde på Salt Island og se lidt på øen, der er helt øde og forladt, lige med undtagelse af en million fluer og de genfærd fra den forliste RMS Rhone, som dog kun siges at gå rundt på øen om natten.

Næste morgen sejle vi lige rundt om hjørnet af Salt Island for at snorkle lidt på vraget af RMS Rhone (Royal Mail Steamer Rhone), som gik ned i 1867. Efter en god snorkel tur sejlede vi ned til Dead Mans bay på Peter Island. En kort tur på 2.5 nm. Her lå ud for en fantastisk palme strand, og der gik heller ikke længe før Barolos besætning havde indtaget stranden. Sidst på dagen stod den også på løbetur for Kristina, Tore og skipper. Selv om der ikke er meget på Peter Island var der faktisk nogle helt fantastiske nye veje at løbe på.

Dagen efter sætter vi kurs mod Road Town på Tortola, for at få fat i et data simkort til mobilen, så vi kan tage lidt vejrudsigter og ringe billigt hjem til pigerne i danmark. Turen fra Peter Island til Road Town er på ca 4 nm, så det er korte distancer vi sejler her i BVI. Vi ankrer op inde i havnen og tager dinghyen ind. Tore og Kristina tager på indkøb og Heine og skipper tager på simkort jagt.

Kl. 16:00 er vi tilbage på Peter Island hvor vi ankrer op i Little Harbour, som er en af vores favorit steder fra sidst vi var her i 2009.

Den 28-03-2017 kl. 09:45 sejler vi fra Little harbour, med kurs mod Pelican Island, som skulle være en af det bedste snorkel steder på BVI. Området er natur park så man må ikke ankre, men skal bruge en National Park moring bøje. Da vi ankommer er der ingen ledige, så vi vælger at sejle ind til The Bight på Morgan Island og smide ankeret. Det er kun få minutters sejlads Pelican Island.

Det er ikke længere nemt at ankre i The Bight, da bugten efterhånden er fulstændig plasteret til med moringsbøjer, til 30 USD/nat. Vi fandt dog et sted at smide krogen og efter ankeret var sat, tog vi dinghyen til The Caves, som er nogle huler som man kan snorkle ved. Her fik vi en god snorkel tur.

Efter frokost var vi en tur i land for at arrangere nogle dyk med en lokal dykkershop, hvor vi håber at komme ud at dykke på RMS Rhone en af de nærmeste dag.

Heine og skipper tilbragte eftermiddagen med et dyk ved Pelican Island, hvor der er et virkeligt smukt undervandsliv.

Efter en weekend med dårligt vejr har foråret også indfundet sig på BVI, hvor der nu ikke er meget vind, men til gengæld masser af sol. Det betyder at vi også kan mærke at det er blevet længere lyst om aftenen og en smule varmere. Vi ligger nu på omkring 30 gr om dagen.

De næste dage skal vi besøge The Bath og få dykket lidt.