post

Barolo er nu igennem Kiel kanalen og klar til Nordsøen

Efter at have tilbragt et par dage på Femeren i Burgtief (med masser af vind), sejlede vi d. 7. Juli en kort tur videre til Heiligenhafen (11,2 nm), som er en stor marina med over 1000 bådpladser fordelt på 15 både broer. Til trods for den store marina er det et fantastisk hyggeligt sted da marinaen er placeret lige ved byens centrum. Et besøg i Heligenhafen kan bestemt anbefales.

Fredag d. 8. Juli kl. 07:15 sejlede vi fra Heligenhafen i helt vindstille, med Kurs mod Kiel hvor vi ankom kl. 13:30. Hele turen på 37,5 nm blev tilbagelagt kun for motor. Da vi kom lagde vi os i Marina Wik, som er en kedelig Marina, men med mulighed for at parkere en bil og det var nødvendigt da Inge og Bent (Hanses forældre) ville påmønstre Barolo senere på dagen. Inge og Bent kom lige til aftensmaden hvorefter vi hyggede os og kig i seng, så vi kunne sejle gennem Kiel kanalen den næste dag. Bent har længe ønsket at sejle gennem Kiel kanalen, så det var derfor de var kommet på besøg.

Lørdag d. 9 Juli.

Næste morgen spiste vi morgenmad sammen og sendte Inge afsted i bil mod Rendsburg mens vi andre sejlede mod vente området ved slusen. Vi ventede kun kort tid, hvorefter vi fik klar signal til at sejle i slussen. Den gamle sluse er pt. ude af drift, så vi skulle i gennem den “nye” store sluse som vi aldrig har prøvet før. Turen igennem Kiel kanalen er pt. gratis for lystsejlere, da man mener det er for farligt for os at kravle op af stigerne i slussen. Det kan vi jo kun være enige i :-).

Da vi kommer ind i slusen (kl 10:20) og har fortøjet Barolo, opdager vi at Inge står på udsigtsplatformen og ser på os. Vi vinker mens vi bliver sluset max 10 cm. Hvorefter sluseporten åbnes og vi sejler ind i Kiel kanalen. Efter en dejlig tur på 22 nm ankommer vi til  Rendsburg, hvor Inge tager i mod os. Derefter står den på sightseeing i Rendsburg og om aftenen spiser vi på en hyggelig restaurant inde i byen.  Rendsburg marina er lille og hyggelig marina, som er et naturligt stop på vejen gennem Kiel kanalen.

IMAG2351

Her se en lille timelaps fra noget af turen:

Søndag d. 10. Juli.

Efter en dejlig rolig nat i Rendsburg spiser vi morgenmad og Heine og farmor Inge tager bilen mod Brunsbuttel, mens vi andre igen sætter kurs mod kanalen og Brunsbuttel der ligger 37 nm længere fremme. Vi sejler fra Rendsburg kl. 09:45 og ankommer til Brunsbuttel kl. 16:00.

Undervores tur gennem kanalen møde vi flere store skibe som giver en god del strøm når de sejler forbi os, med optil 8.5 kn. Man kan lige frem se hvordan de suger vandstanden ned lige ved siden af skibet. Heine og farmor er i mellemtiden på den store sigtseeing tur og de prøver bl.a at  gå under Kiel kanalen gennem gang tunnelen ved Rendsburg.

IMAG2370

Da vi ankommer til Brunsbuttel  finder vi en plads i havnen, i mellem en tysk motorbåd og en svensk sejlbåd. Men den tyske motorbåds ejer mener vi fylder formeget og truer med at skære vore fortøjninger over, det til trods for at vores fendere knapt rører bådene ved siden af. Han er bange for bølgerne fra det store skibe der sejler ind i slusen lige ved siden af marinaen.

Jeg gider ikke diskutere med ham, så vi ligger ud langskibs, hvor der i løbet af aften ligger mellem 3 og 4 både udenpå hinanden uden de mindste problemer. Vi kan kun have ondt af sådan en mand og håbe han aldrig kommer til Anholt i højsæsonen, for så måtte han jo sejle skrigene bort.

Mandagen blev brugt på sightseeing i Brunsbuttel, hvor vi så på de mange skibe og gik en langtur langs med slusen og dæmningen. Hvis man kan lide at se på store fragtskibe, på nært hold er Brunsbuttel lige sagen.

Tirsdag d. 12 Juli.

Vi står op kl. 7 og spiser morgenmad med Inge og Bent, hvorefter vi gør klar til at komme i gennem slusen så vi kan sætte kurs mod Cuxhaven. Vi får sagt på gensyn til Inge og Bent hvorefter vi kaster fortøjninger og sejler mod slusen hvor vi får lov til at komme ind i slusen med det samme.

Denne gang bliver vi sluset 2.5 m op inden vi bliver sluset ud i Elben. Vi har timet det med at vi sejler ud mod Cuxhaven med tidevandet der løber ud af Elben.

Vi kommer ud af slusen kl. 08:45 og anløber Cuxhaven kl. 11:30 efter ca 16 nm. Turen var forholdvis rolig, selv om vi havde en god medstrøm og modvind, som normalt giver en del urolig sø.

Nu ligger vi planer for den kommende sejlads, hvor der skal tages højde for tidevand og vind.